
 
 
 
 
 
 
 
 

Bloggar, censur och 
yttrandefrihet 

av lars våge 

 

 

 

 

- exempel från Kina och Iran 
 

 

 

 

 

 

 

 

Demok rat iins t i t u te ts  ra p p or tse r ie n r  16  ·  2 0 0 6  



Studier i Politisk Kommunikation nr 16 · 2006 2 

Demokratiinstitutet och Studier i Politisk Kommunikation 
De mo k r a ti insti tutet  är ett forskningsinstitut inriktat på 
medierelaterad demokratiforskning, demokratirelaterad medieforskning 
och den politiska kommunikationen mellan medborgare, medier och 
politiker. 

Syftet med rapportserien Studie r i  Poli tisk Ko mmuni k ati on  
är att sprida aktuell teoretisk och empirisk forskning samt bidra till en 
kvalificerad debatt om den politiska kommunikationen och dess betydelse 
för demokratin och dess sätt att fungera. 
 
Rapportserien är öppen för såväl forskare och studenter som praktiker 
med erfarenheter av samspelet mellan medier, politiker och medborgare. 
Den som har ett bidrag som hon vill få publicerat i rapportserien är 
välkommen att kontakta dess redaktör. 
 
Demokratiinstitutet  
851 70  Sundsvall 
 
Forskningsledare vid Demokratiinstitutet  
Redaktör rapportserien 
Jesper Strömbäck 
Telefon 060-14 86 17 
E-post jesper.stromback@mh.se 
 
Webbadress: www.demokratiinstitutet.com 
 
 
Författare: Lars Våge 
Titel: Bloggar, censur och yttrandefrihet.   
Exempel från Kina och Iran. 
ISRN DMI-FoU-44-SE 
 
 



Studier i Politisk Kommunikation nr 16 · 2006 3 

Innehållsförteckning   
sidan 

Förord 4 

Inledning 5 

Bloggar, medborgarjournalistik och participatory media  5 

Internetcensurens mekanismer  9 

Att kringgå internetcensur  11 

Kina – bloggare bakom The Great Firewall  13 

Den kinesiska bloggsfärens framväxt  16 

Förgrundsgestalterna Isaac Mao och Michael Anti  20 

Engelskspråkiga bloggar som bygger broar  23 

Underhållning, IT, erotik och protest  24 

Iran – fönster, broar och kaféer i Weblogistan  28 

Fallet Motallebi, kvinnorna och vicepresidenten  30 

Klimatet hårdnar i Weblogistan  32 

Bloggvåren som kom av sig  35 

Avslutande kommentarer  38  

Litteraturförteckning  40



Studier i Politisk Kommunikation nr 16 · 2006 4 

Förord 
På bara några få år har fenomenet med bloggar gått från att vara okänt till 
att bli ett allt viktigare fenomen. Enligt vissa har bloggarna förutsättningar 
att på ett grundläggande plan förändra samhällets 
kommunikationsprocesser och att radikalt stärka demokratin genom att 
vidga yttrandefriheten. Enligt andra är bloggandet ett intressant men i 
huvudsak övergående fenomen. Diskussionen känns igen från när Internet 
började växa fram för cirka femton år sedan. 
 Vad som emellertid ofta glöms bort är vilken betydelse Internet i 
allmänhet och bloggandet i synnerhet kan ha i diktaturer och i samband 
med demokratiseringsprocesser i olika länder. Vad vi än tror om 
bloggandets betydelse i avancerade demokratier som Sverige, är det 
nämligen ett faktum att bloggandet har erbjudit nya möjligheter för 
människor i diktaturer att uttrycka sina åsikter, ta del av andras åsikter och 
att knyta kontakter. Bloggandet har i sådana länder erbjudit en vidgad 
yttrandefrihet. Men det är också en yttrandefrihet som befinner sig under 
ett hårt tryck från de repressiva regimernas försök att kontrollera och 
censurera bloggarna. 
 Detta framkommer tydligt i den här rapporten – Bloggar, censur och 
yttrandefrihet. Exempel från Kina och Iran – av Lars Våge.  Förhoppningsvis 
kommer den att leda till ökad kunskap och medvetenhet om både 
bloggandets möjligheter och de hot som riktas mot bloggarna av repressiva 
regimer. Därmed kommer den förhoppningsvis också att leda till ökat stöd 
till alla de som kämpar för sin yttrandefrihet i diktaturer världen över.
  
 För rapportens innehåll och slutsatser svarar författarna själva. 
 
 
Jespe r Str ö mb äck 
Redaktör för rapportserien 

 
 
 

Om författaren 
lars våge  arbetar som bibliotekarie vid Mittuniversitetet i Sundsvall. 
Han är medförfattare till den första svenska boken om bloggar, 
"Bloggtider", som utgavs av Institutet för Mediestudier i oktober 2005. Han 
har tidigare varit medförfattare till boken "Informationssökning på 
Internet" på Studentlitteratur 2003. Han skriver sedan 2001 för bloggen 
Internetbrus.com som handlar om söktjänster och sökning på Internet. 
 
 
 

 
 
 



Studier i Politisk Kommunikation nr 16 · 2006 5 

Inledning 
Idag är yttrandefriheten begränsad i många länder världen över. Under de 
senaste fem åren har emellertid en ny sorts webbpublicering som kallas 
bloggar kommit att bli ett alternativt medium på Internet. Det har också 
blivit allt tydligare att dessa bloggar kan erbjuda utrymme för en 
yttrandefrihet som annars saknas. Den här rapporten försöker att i form av 
två fallstudier beskriva hur bloggmediet kan utöka yttrandefriheten för 
invånare i länder med repressiva regimer. De två länderna, Kina och Iran, 
har valts därför att båda har en särskilt omfattande och levande bloggsfär. I 
dessa länder finns också exempel på hur myndigheterna på olika sätt 
försökt kontrollera och inskränka bloggandets utveckling. I de bägge 
avsnitten om Kina och Iran görs ett försök att skildra bloggformens historia 
i de aktuella länderna liksom att exemplifiera hur enskilda bloggare har 
använt mediet. Som en inledning till fallstudierna beskrivs bloggformen 
kortfattat liksom dess förhållande till den traditionella journalistiken. 
Dessutom görs en redogörelse för hur censur på Internet eller s.k. 
internetfilrering fungerar liksom vilka metoder bloggare kan använda sig 
av för att kringgå denna censur. 
 

Bloggar, medborgarjournalistik och participatory media 
En blogg är en webbplats där textbaserade inlägg publiceras och visas 
omvänt kronologiskt så att det senaste alltid kommer överst. Karakteristiskt 
för bloggar är att de brukar uppdateras tämligen ofta och tillåta interaktion 
genom möjligheten att lämna kommentarer på inläggen. Bloggar 
produceras med särskild programvara som gör det mycket enkelt att i en 
webbläsare skriva nya inlägg utan några krav på kunskap om webbens 
märkspråk. Att börja blogga gör man lättast genom att använda någon av de 
många gratis webbaserade bloggtjänsterna som idag finns på Internet. Flera 
av dessa tillåter också att man uppdaterar sin blogg genom att skicka e-post 
eller SMS. Alla bloggar är inte textbaserade utan det finns också t.ex. 
ljudbloggar där textinlägg förses med bilagor i form av ljudfiler. 
Ljudbloggande kallas för det mesta podcasting eller poddradio och har 
vuxit i popularitet under 2005. Även videobloggar förekommer men är 
ännu relativt få. Alla former av mediebloggar kräver större brandbredd hos 
användarna som ska ladda ner filerna. Bloggar drivs för det mesta av en 
person men det finns även många kollaborativa bloggar där flera 
skribenter deltar.  

Bloggandet uppstod under senare delen av 1990-talet i USA där det 
efter 1999 har fått en explosionsartad utveckling. Idag räknar man med att 
det finns flera tiotals miljoner aktiva bloggar i världen. Vid katastrofer som 
9/11 i USA och tsunamin i Sydostasien blev bloggarnas rapporterande 
mycket omskrivet och uppskattat. Idag spelar några kända och oerhört lästa 
amerikanska bloggare en allt intressantare roll i den politiska debatten i 
USA. Till Sverige har bloggfenomenet också spridit sig och har börjat 
diskuteras allt mer i medierna från och med år 2004. Bloggformen har stor 
potential som en personlig publiceringsplattform som både är gratis och 
mycket lätt att lära sig att använda. Bristen på redaktionell översyn utom 
skribentens egen kan vara både på gott och ont. I länder där regimen är 
fientligt inställd till yttrande- och pressfrihet kan bloggarna vara av stort 
journalistiskt och demokratiskt värde. 



Studier i Politisk Kommunikation nr 16 · 2006 6 

I den engelskspråkiga sfären talas det idag om participatory media och 
participatory journalism men även termerna citizen journalism och grassroots 
journalism förekommer. Med dessa uttryck försöker man bl.a. beskriva den 
funktion som bloggar kan ha. Sådana resonemang förs t.ex. i den tidigare 
journalisten Dan Gillmors bok We the Media (2004)1, av författarna till den av 
The American Press Institute beställda rapporten We Media (2003)2 och i 
artikeln ”Online civic participation” av koreanen Chang Woo-Young i 
tidskriften Media, Culture & Society3. Genom bloggen kan människor som inte 
är utbildade eller upplärda i nyhetsvärlden agera som ett slags 
medborgarjournalister. De kan engagera sig i och utbyta information om 
nyhetshändelser och diskutera interaktivt med varandra om det som fångat 
deras intresse i nyhetsfloden. Genom det snabba spridandet av idéer och 
åsikter som är karakteristiskt för bloggsfären kan bloggare i viss 
utsträckning skapa opinion kring händelser som de anser att de 
professionella journalisterna inte behandlat på ett riktigt sätt. Till bilden 
hör naturligtvis att en hel del framstående bloggare är eller har varit 
journalister men det är inte alltid fallet. Genom en blogg kan nu egentligen 
vem som helst som har tillgång till Internet skapa ett alldeles eget 
nyhetsmedium. Man menar också att bloggar möjliggör en mer utvecklad 
två- eller flervägskommunikation som kan leda till en förändring av den 
traditionella relationen mellan medieproducenten och läsaren, där det 
vanligen handlar om en envägskommunikation från en utsändare till en 
företrädelsevis passiv läsarkrets. Vad man avser är den interaktion som är 
möjlig genom bloggarnas kommentarfunktion och genom att bloggare ofta 
länkar till varandra och bygger vidare på varandras tankar och idéer.  

Nu är det bara en liten bråkdel av alla bloggar som har den här 
karaktären, medan ett flertal undersökningar visar att det överväldigande 
flertalet bloggar liknar personliga dagböcker. Ibland är dessa kryddade 
med länkar till webbsidor, ibland inte. Det antal bloggar som kan sägas 
uppfylla kriterierna för det som kallas participatory media är sannolikt ännu 
så länge inte särskilt stort. Detta gör emellertid inte fenomenet mindre 
intressant att studera och reflektera över. Det vore ett misstag att avfärda 
bloggandet som en övergående IT-trend dömd att dö en snabb död. Detta 
gäller särskilt de bloggar som produceras i länder där det är svårt eller 
förenat med fara att publicera åsikter som avviker från regimens agenda.  

Bland de roller som dessa bloggar kan uppfylla finns t.ex. att vara de 
traditionella mediernas vakthundar eller som det heter på engelska media 
watchdogs. Det kan innebära att hålla ett vakande öga på om kommersiella 
eller statskontrollerade medier är sanningsenliga och rättvisa i sin 
rapportering av nyhetshändelser. Det kan också handla om att hålla koll 
på vad som får uppmärksamhet och vad som glöms bort på grund av slarv 
eller utifrån ett medvetet val. På så sätt kan dessa bloggar hjälpa till att fylla 
igen hål i medieströmmarna. En annan roll för bloggarna är som nämnts att 
i begränsad utsträckning åstadkomma ett slags paradigmskifte i den 
vanligtvis linjära och ensidiga modellen för medial kommunikation. I 
bloggarna kan informationen flöda i flera riktningar och fram och tillbaka 
på ett annat sätt. Kanske är det också så att de tillåter en större mångfald av 
                                                                    
1 Gillmor, Dan: We the Media, O´Reilly 2004 
2 Bowman, Shayne & Chris Willis: We Media, Media Center of the Amercian Press Institute 2003, 
http://www.hypergene.net/wemedia/download/we_media.pdf  
3 Woo-Young, Chang: Online civic participation and political empowerment, Media, Culture & 
Society Vol. 27(6) s. 925-935 



Studier i Politisk Kommunikation nr 16 · 2006 7 

i någon mening journalistisk verksamhet än vad som är möjligt med den 
traditionella modellen. Fler frågor och andra frågor kan behandlas än vad 
de vanliga massmedierna hinner med eller är intresserade av. I en del 
länder kan bloggarna möjliggöra och mediera en kommunikation mellan 
medborgarna som kanske annars inte vore möjlig. I en del fall kan de 
erbjuda möjlighet att följa skeenden i det egna landet eller utomlands på ett 
sätt som de inhemska medierna inte tillåter.  

Man bör emellertid akta sig för att tro att detta är möjligt i en verkligt 
global skala. De tydliga digitala klyftorna mellan olika delar av den 
moderna världen är självklart ett avgörande hinder för att dessa typer av 
bloggar skulle kunna ha en global spridning. I de allra fattigaste länderna 
som t.ex. i Afrika är det naturligtvis inte möjligt idag. Den roll Internet kan 
spela som kommunikativt medium i sådana områden begränsar sig idag till 
att t.ex. för ett litet fåtal möjliggöra att med ojämna mellanrum skicka e-post. 
Störst förutsättningar att uppfylla rollen som ett slags medborgarmedier 
har bloggarna i länder där det finns en fungerande IT-infrastruktur som är 
tillgänglig för mer än en liten minoritet. I länder där det finns en regim som 
är mindre nogräknad när det gäller medborgarnas rättigheter att fritt 
uttrycka sig kan bloggarna i bästa fall då spela en viktig roll. Tyvärr finns 
det i dessa fall ofta ett kraftfullt hinder i form av en mer eller mindre 
omfattande censur av Internet. 

Det finns några organisationer som idag arbetar för att stödja bloggare 
som råkat illa ut. Committee to Protect Bloggers (CPB) tillkom i början av 2005 
men upplöstes tyvärr i april 2006 då man inte lyckats få någon fungerande 
finansiering. CPB såg som sin uppgift att vara en central för information 
om inspärrade bloggare världen över. Organisationen avsåg också att 
agera som en påtryckargrupp för att utverka frigivandet av bloggare. CPB 
ville för detta ändamål utnyttja den kommunikativa kraften hos den 
globala bloggsfären för att sätta press på regeringar som förföljer och 
fängslar bloggare. CPB fick omvärldens uppmärksamhet att riktas mot två 
fängslade iranska bloggare genom anordnandet av en ”Free Mojtaba and 
Arash Day” på Internet den 22 februari 20054. Grundare och chef för CPB 
var amerikanen Curt Hopkins som har skrivit bl.a. för Reuters och 
Newsweek. Hopkins har också tagit initiativ till en wiki-webbplats kallad 
Blog Safer där det finns guider för hur man kan blogga anonymt i länder 
som Kina, Iran, Saudiarabien, Malaysia och Zimbabwe5. 

Committee to Protect Journalists (CPJ) har vid flera tillfällen reagerat när 
bloggande journalister och andra bloggare råkat illa ut6. CPJ arbetar bl.a. 
genom att varna hotade journalister, anordna protester och aktioner för att 
söka åstadkomma frigivanden genom diplomatiska kanaler och genom att 
skriva artiklar, pressmeddelanden och rapporter. CPJ startades 1981 av ett 
antal amerikanska utrikeskorrespondenter för att försvara pressfriheten 
världen över och organisationen har sitt huvudkontor i New York. Bland 
bloggare som CPJ försökt hjälpa finns malaysiern Jeff Ooi, iranier som 
Arash Sigarchi och Mojtaba Saminejad, bahrainiern Abdel Imam och 
kinesen Wu Tao. 

Reportrar utan gränser (RSF) inbjöd i januari 2005 internetanvändare att 
lämna in exempel på bloggar som försvarade rätten att fritt uttrycka sig för 
                                                                    
4 Twist, Jo: Global blogger action day called, BBC News 2005-02-22, 
http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/4278241.stm 
5 Blog Safer: The Anoniblogging Wiki, http://anoniblog.pbwiki.com/ 
6 Committee to Protect Journalists, http://www.cpj.org/ 



Studier i Politisk Kommunikation nr 16 · 2006 8 

att kunna skapa en lista med kandidater som gick att rösta på. Efter två 
månader hade vinnare i sex olika geografiska kategorier röstats fram7. 
Bland dem som fick utmärkelser fanns bl.a. iraniern Mojtaba Saminejad, 
malaysiern Jeff Ooi och amerikanen Jay Rosen med den välkända bloggen 
PressThink. I september 2005 gav RSF ut Handbook for bloggers and cyber-
dissidents i PDF-format på nätet8. Handboken finns i både engelsk och i 
fransk version. RSF skrev då de presenterade handboken att bloggarna ofta 
var de enda journalisterna i länder där de vanliga medierna var 
censurerade eller utsatta för påtryckningar. RSF skrev också att i sådana 
länder var det bara bloggarna som förmedlade oberoende nyheter och de 
gjorde det med risk att stöta sig med myndigheterna och t.o.m. fängslas. Ett 
antal personer har bidragit till handboken och bland dem finns den kände 
amerikanske förespråkaren för gräsrotsjournalistik Dan Gillmor, Ethan 
Zuckerman från Global Voices, Mark Glaser från Online Journalism Review och 
bloggare som Jay Rosen och iraniern Arash Sigarchi. I handboken finns 
artiklar som på ett lättfattligt sätt beskriver hur man skapar en blogg, hur 
man bloggar anonymt, vad som utmärker en bra blogg, hur man kan 
kringgå internetcensur och hur man ska få sökmotorerna att indexera 
bloggen. Det finns också sex kortare betraktelser från aktiva bloggare i olika 
länder. 

RSF har vid upprepade tillfällen drivit kampanjer och påtryckningar för 
att bloggare som fängslats ska friges. De rapporterar också fortlöpande om 
internetcensur av enstaka bloggar eller bloggjtänsters domäner i olika 
länder och agerar för att detta skall uppmärksammas i medierna. Liknande 
arbete utförs av människorättsorganisationen Human Rights Watch. I deras 
rapport från november 2005 kallad False freedom beskrivs t.ex. ett antal fall 
där onlinejournalister och bloggare fängslats och förföljts i Egypten, Iran, 
Syrien och Tunisien. 

Global Voices Online (GVO) är ett mycket spännande och pionjärbetonat 
medieprojekt som startats vid och inledningsvis sponsrats av Berkman 
Center for Internet and Society vid Harvard Law School. Grundare är 
Afrika-experten Ethan Zuckermann och den tidigare CNN-journalisten 
Rebecca McKinnon9. Idén till GVO tillkom i samband med en 
bloggarkonferens vid Harvarduniversitetet i december 2004. Tanken är att 
GVO skall vara en guide till den växande mångfald av röster som finns i 
den globala bloggsfären. I första hand riktar man in sig på bloggar som 
fungerar som brobloggar (bridge blogs) och förmedlar information inifrån 
länder som inte uppmärksammas så mycket i vanliga medier. På detta sätt 
vill GVO själva bidra till att skapa konversationer mellan personer från 
olika länder och kulturer och öka förståelsen mellan dessa. GVO har en 
huvudredaktör och ett tiotal regionala redaktörer för olika delar av 
världen. Man stödjer och uppmuntrar bloggare att vara 
medborgarjournalister och försöker underlätta för människor att hitta fram 
till deras berättelser. 

 

                                                                    
7 Reportres sans frontieres, Blog awards 2005 results, http://www.rsf.org/blog-awards-en.php3 
8 Reportres sans frontieres, Handbook for bloggers and cyber-dissidents, 2005, 
http://www.rsf.org/rubrique.php3?id_rubrique=542 
9 Både Zuckermann och McKinnon har f.ö. egna bloggar som är av stort intresse, se My Heart’s 
in Accra, http://www.ethanzuckerman.com/blog/ och Rconversation, 
http://rconversation.blogs.com/rconversation/ 



Studier i Politisk Kommunikation nr 16 · 2006 9 

Internetcensurens mekanismer 
Idag utförs censur av Internet genom filtrering i många länder runt om i 
världen. Internetfiltrering kan ske på flera olika sätt och vid flera olika 
punkter i nätverken. De två huvudprinciperna för blockering av innehåll 
på Internet baserar sig på spärrande av antingen adresser till enstaka 
webbplatser eller hela domäner, eller spärrande baserat på innehållsanalys 
av webbadresser eller enskilda datapaket. Att spärra vägen till en webbplats 
kan göras antingen genom att den adress som skrivs i webbläsaren eller att 
det IP-nummer som motsvarar adressen triggar blockeringen. Sådan 
blockering tillämpas i de flesta fall både på inhemska och utländska 
webbplatser. Det absolut vanligaste är att det finns svartlistor över alla 
förbjudna adresser. Svartlistorna kan vara placerade hos individuella 
internetleverantörer, hos internetkaféer eller i det ryggradsnät av s.k. 
routrar som finns i ett land. I extrema fall kan svartlistor placeras på flera 
platser längs nätverket från lokala internetkaféer och internetleverantörer 
till både regionala och nationella routernätverk. Om svartlistorna finns i 
routrarna kan de vara uppbyggda från scratch medan filter hos 
internetleverantörer oftast utgår från en lista som levereras med en 
kommersiell filterprogramvara. I det senare fallet har listan nästan alltid 
utökats manuellt med fler adresser av myndigheterna i landet ifråga. Det 
brukar röra sig om webbplatser som tillhör internationella eller inhemska 
nyhetsmedier, människorättsorganisationer och sådana som tillhör 
oppositionella partier och tidningar. Majoriteten av det spärrade 
innehållet är som regel på landets eget språk medan t.ex. engelskspråkigt 
material spärras i mindre grad. Ofta är både inhemska och internationella 
bloggtjänster spärrade i någon omfattning. 

Filtrering som inbegriper någon form av innehållsanalys är mer 
sofistikerad och brukar implementeras i proxyservrar som placeras i 
närheten av routrar. Den enklare formen av innehållsanalys är den som 
appliceras på webbadresser. Dessa analyseras textmässigt och om de 
innehåller ord eller fraser som har klassats som förbjudna träder 
blockeringen in. Särskilt effektfull kan en sådan implementering vara vid 
användande av sökmotorer då det blir omöjligt att söka på vissa ord eller 
fraser i sökmotorn. En mer resurskrävande form av innehållsanalys är 
paketfiltrering som befattar sig med de enskilda datapaket som skickas vid 
kommunikationen över Internet. Paketfiltrering kan ske både av 
inkommande eller utgående dataströmmar. Exempelvis kan en webbsida 
som efterfrågats av en användare blockeras med utgångspunkt från ord i 
texten på webbsidan ifråga. Detta är en process som har nackdelen att den 
kan begränsa överföringshastigherna betydligt om inte det finns mycket 
kraftfull hårdvara som utför den. Därför är detta ännu så länge inte särskilt 
vanligt och i dagsläget är det förmodligen bara Kina som utnyttjar denna 
teknik i någon större utsträckning. Genom att kombinera flera tekniker för 
filtrering vid olika punkter i nätverket kan en hög grad av skydd skapas. 

Vid all filtrering finns det emellertid många potentiella felkällor som 
kan minska effektiviteten och träffsäkerheten. Man brukar benämna 
effekterna underblockering respektive överblockering. Underblockering är 
mycket vanligt eftersom det är omöjligt att identifiera allt innehåll som är 
oacceptabelt för det land som implementerar blockeringen. Det 
förekommer ofta att visst innehåll är spärrat medan annat som är lika 
oacceptabelt eller ännu mer oacceptabelt är tillgängligt. Svårigheten med 
att klassificera innehåll på rätt sätt med automatiserade metoder leder ofta 



Studier i Politisk Kommunikation nr 16 · 2006 10 

till både underblockering och överblockering. I det senare fallet blir 
innehåll som är acceptabelt eller t.o.m. önskvärt spärrat. Om svartlistor inte 
byggs upp av det censurerande landet utan baserar sig på kommersiell 
programvara saknas ofta den transparens som behövs för att kunna 
verifiera korrektheten av filtreringen. De flesta filterprogramvaror som 
förekommer i de här sammanhangen har amerikanskt ursprung. Därför 
menar somliga att flera länder som har en fientlig inställning till USA i 
själva verket har outsourcat stora delar av sin filtrering till amerikanska 
företag. Detta har haft till effekt att länderna som använder sådan 
programvara ofta får ett bra skydd mot t.ex. pornografiskt innehåll medan 
annat innehåll som är stötande i någon mening för regimen i de aktuella 
länderna inte är särskilt väl blockerat. Problemet är att programföretagens 
svartlistor är hemliga då de inte vill att konkurrenter ska kunna dra nytta 
av deras arbete. Därför kan de inte granskas av användaren av 
programmet. Däremot brukar det gå att aktivera ett valfritt antal kategorier 
av innehåll som ska spärras. Exempelvis har ett av de marknadsledande 
programmen för filtrering, SmartFilter från Secure Computing, ett sjuttiotal 
kategorier.  

En organisation som har tagit som huvuduppgift att dokumentera den 
internetcensur som allt fler länder ägnar sig åt är OpenNet Initiative 
(ONI)10. ONI är ett samarbete mellan fyra forskningscentra vid universitet i 
USA, Kanada och England. Dessa är Munk Centre for International Studies 
vid Torontos universitet, Berkman Center for Internet & Society vid 
Harvard Law School och två forskningsavdelningar vid universiteten i 
Cambridge och Oxford. ONIs målsättning är att på ett opartiskt sätt 
utforska, exponera och analysera olika former för internetfiltrering. För att 
åstadkomma detta använder de sig av sofistikerade verktyg för analys av 
datanätverk och har etablerat ett mänskligt nätverk av lokala experter i 
olika regioner av världen. Man söker därvid att utveckla och implementera 
metodologier för att på ett bra sätt kunna utföra analyser av 
internetfiltrering. Ett annat område är att samla och utvärdera tekniker och 
programvara för att kringgå internetfiltrering liksom att själva utveckla 
sådan teknik.  

Resultaten av ONIs studier presenteras i form av längre rapporter om 
enskilda länder, kortare bulletiner om särskilda frågor och en blogg på 
organisationens webbplats. Rapporterna som innehåller omfattande och 
ingående fallstudier av enstaka länder är särskilt värdefulla bidrag till 
kunskapen om internetfiltreringen. De länder som hittills har studerats av 
ONI är Saudiarabien, Förenade Arabemiraten, Bahrain, Kina, Iran, 
Singapore, Burma, Tunisien och Jemen. Alla rapporter finns att hämta 
gratis på Internet i form av pdf-filer. I några av dessa har också filtrerandet 
av bloggar studerats. Två av ONIs bulletiner har handlat om filtrering 
utförd av bloggtjänster i Kina och stängandet av bloggtjänster i samma land. 
I svenska medier har ONIs arbete tyvärr fått mycket liten uppmärksamhet. 
Detta kan man lätt konstatera med hjälp av de databaser och söktjänster för 
artiklar i svenska dagstidningar och tidskrifter som finns att tillgå, 
exempelvis Mediearkivet, Presstext och Artikelsök. Författaren och journalisten 

                                                                    
10 OpenNet Initiative, http://opennetinitiative.net/ 



Studier i Politisk Kommunikation nr 16 · 2006 11 

Anders R Olsson som skrivit den kända boken Yttrandefrihet och tryckfrihet 
har dock pekat på värdet av den forskning som utförs av ONI11. 

 

Att kringgå internetcensur 
Det finns ett antal metoder som kan utnyttjas av drabbade användare för att 
kringgå internetfiltreringen i det land de bor. Effektiviteten av dessa 
metoder är i hög grad beroende av vilken eller vilka former av filtrering 
som implementerats i just det landet. Alla tekniker för att kringgå filtrering 
baserar sig på att åtkomsten sker via en dator som inte är spärrad. Den 
teknik som används kan vara alltifrån enkla proxyscript till avancerade 
anonymiserade och krypterade nätverkslösningar.  

Det enklaste sättet är att man använder sig av en webbtjänst som 
kontaktar den önskade webbadressen för ens räkning. På så sätt finns det 
ingen koppling mellan användaren i landet med filtreringen och den 
spärrade webbadressen. Ett välkänt exempel på en sådan tjänst är 
Anonymizer.com. Dessa tjänster har fördelen att användaren inte behöver 
ändra några inställningar i den egna webbläsaren. Det gör att de fungerar 
bra t.ex. på internetkaféer där det inte är möjligt för användarna att göra 
ändringar i konfigurationen av webbläsaren. Många av de mer kända av de 
här tjänsterna kan dock själva vara blockerade. En annan nackdel är att de 
oftast bara har stöd för vanlig webbtrafik och inte för krypterad sådan eller 
andra typer av internettjänster. 

Ett annat alternativ kan vara att använda sig av en proxyserver som 
kontaktar webbadressen ifråga. För att kunna utnyttja detta måste man till 
skillnad från i det föregående fallet alltid ändra i webbläsarens 
inställningar. Detta kan vara ett alternativ från hemmet eller kanske från 
ens arbetsplats men inte från internetkaféer, bibliotek eller datorsalar på 
t.ex. universitet. Det finns en del publikt tillgängliga proxyservrar som kan 
användas gratis men somliga av dessa är förmodligen själva utsatta för 
filtrering. Det dyker dock upp nya hela tiden och man kan därför behöva 
information för att hitta sådana för att kunna byta proxyserver när det 
behövs. Tyvärr kan det också vara så att kända webbplatser som publicerar 
listor över publika proxyservrar är blockerade. Bäst fungerar det när man 
har kontakter utomlands som kan sätta upp eller informera om privata 
proxyservrar som går att använda. Med proxyservrar har man för det mesta 
tillgång till både vanlig och krypterad webbtrafik och antagligen ett antal 
andra internettjänster som inte sker via webben utan via de särskilda 
protokollen för bl.a. icke-webbaserad e-post, filöverföring, chatt och 
nyhetsgrupper.  

Ett mer avancerat alternativ är tunnling som är ett sätt att skicka 
okrypterade data genom en krypterad ström. Det här kräver betydligt mer 
datorkunskap då det innebär att man måste installera ett klientprogram 
som sköter tunnlingen. Detta är sannolikt endast möjligt att göra på en 
dator i hemmet. Det finns knappast några gratis tillgängliga 
tunnlingstjänster utan man måste köpa tillgången till en sådan tjänst. 
Möjligen kan man ha turen att ha kontakter utomlands som kan sätta upp 
en tunnlingstjänst som man kan utnyttja. Den här metoden är alltså bara ett 

                                                                    
11 Se Anders R Olsson om internetcensur, Sydsvenskan.se 2005-11-02, 
http://sydsvenskan.se/kultur/article125416.ece och Filtrering hotar friheten, Computer Sweden 
2006-03-31 



Studier i Politisk Kommunikation nr 16 · 2006 12 

alternativ för de mer datorkunniga och dessutom kanske det behövs att 
man har pengar för att betala för tjänsten. De mer kända av 
tunnlingstjänsterna kan också i sig vara blockerade. Om man har möjlighet 
att använda tunnling erbjuder denna i och med krypteringen ett bättre 
skydd än proxyservrar men till priset av långsammare 
överföringshastigheter. 

Slutligen finns det specialutvecklade nätverk på Internet som erbjuder 
både kryptering och möjligheten att vara helt anonym. Att använda ett 
sådant nätverk inbegriper att installera programvara som oftast är svårare 
att konfigurera och är därför ett alternativ bara för de allra mest 
datorbegåvade användarna på sina hemdatorer. Det mest använda av 
dessa nätverk är förmodligen Tor som sponsras av organisationen 
Electronic Frontier Foundation (EFF)12. För att använda detta nätverk krävs både 
själva Tor-programmet och dessutom en personlig proxyserver som 
installeras på den egna datorn. Tor utnyttjar en avancerad metod för att 
krypterat skicka data mellan en kedja av Tor-servrar. Nätverksvägen som 
används byts också ut med jämna mellanrum för att ytterligare höja 
säkerheten. Svårigheter som användaren kan stöta på är att Tors webbplats 
kan vara spärrad liksom en del kända Tor-servrar på Internet. En 
programvara som Tor ger den högsta tänkbara graden av skydd då 
användaren är anonym, trafiken krypterad och det inte går att göra någon 
koppling mellan användaren och slutmålet någonstans längs 
nätverksvägen. Däremot kan överföringshastigheten bli markant 
långsammare och ibland måste man försöka flera gånger för att komma 
fram. 

 

                                                                    
12 Tor finns att ladda ner från Electronic Frontier Foundations webbplats, http://tor.eff.org/ 



Studier i Politisk Kommunikation nr 16 · 2006 13 

Kina – bloggare bakom The Great Firewall 
Kina är det land på jorden som har den allra största befolkningen. Det är 
också en kommunistisk enpartistat där myndigheterna enligt grundlagen 
har rätt att ingripa mot allt som de anser vara ett ”hot mot det socialistiska 
systemet”. Demokrati och yttrandefrihet i vår mening existerar därför inte i 
Kina. Inom en relativt snar framtid kommer man att gå om USA och ha det 
största antalet internetanvändare i världen. Vid slutet av 2005 var siffran 
111 miljoner enligt en undersökning av den organisation som 
administrerar Kinas toppdomän13. Av dessa hade mer än hälften tillgång 
till bredband. Under 2005 beräknades antalet fängslade cyberdissidenter i 
Kina av flera organisationer till över 60, vilket är mer än i något annat land. 
I det index för pressfrihet som Reportrar utan gränser publicerade för år 2005 
hamnade Kina på 159:e plats bland 167 länder14. Landet anslöts till Internet 
första gången 1994 och det blev snabbt tydligt att allmänheten skulle 
beredas tillgång endast under strikt kontrollerade former. 

I Kina finns en särskild internetpolis som lär ha inte mindre än 30-
40 000 anställda. Det här låter onekligen skrämmande och brukar ofta 
omnämnas i artiklar som berör internetcensur i Kina men vad sysslar de 
här människorna egentligen med?  

Vid Digital Silk Road Conference i Michigan i maj 2005 föreläste 
doktoranden Chen Xiaoyan från Nanyang-universitetet i Singapore om 
sin forskning rörande den kinesiska internetpolisen15. Chen berättade att 
den kinesiska regimen ser Internet som vilken fysisk plats som helst som 
måste bevakas och regleras med avseende på vad som är acceptabelt 
beteende. Vid den centrala regeringsnivån finns runt 60 internetpoliser, 
medan varje provins kan ha 40-60, på prefekturnivån 30-40 och slutligen 
på bynivån några enstaka. Det är dock bara områden där tillgång till 
Internet är vanlig som det finns så många internetpoliser på de två lägre 
nivåerna. De är ansvariga för att se till att internetkaféerna håller sig till 
reglerna och att övervaka internetanvändningen i området. Chen menar 
att huvudsyftet med internetpolisens verksamhet är att försöka styra 
missnöjesyttringar till officiella kanaler och att försöka upprätthålla den 
sociala och ekonomiska ordningen i sitt område snarare än att utöva 
ideologisk kontroll. Själva utmålar poliserna sig som varande på 
medborgarnas sida genom att de arbetar för att skydda dem från 
pornografi och brottslighet. Den kinesiska regeringen ser inte Internet som 
något medium i egentlig mening utan snarare som ett verktyg som ska 
användas för att Kina ska kunna utvecklas så fort som möjligt ekonomiskt 
och teknologiskt. 

I en artikel i Weekly Standard i februari 2002 berättar Ethan Gutmann16 om 
den unge amerikanen Michael Robinson som 1996 anställdes av den 

                                                                    
13 Lemon, Sumner: Number of Chinese Internet user top 111 million, InfoWorld 2006-01-18, 
http://www.infoworld.com/article/06/01/18/74273_HNchinesenetusers_1.html 
14 Reportres sans frontieres: Annual worldwide press freedom index 2005, 
http://www.rsf.org/rubrique.php3?id_rubrique=554 
15 MacKinnon, Rebecca: Digital Silk Road Conference: The Internet in China, Rconversations 2005-
06-01, http://rconversation.blogs.com/rconversation/2005/06/digital_silk_ro.html 
16 Amerikanen Ethan Gutmann har arbetat i Beijing sedan 1998 som företagskonsult och 
rådgivare till entrepenörer i Kina. Han har skrivit för dagstidningar som Asian Wall Street Journal 
och kom i april 2004 ut med boken Losing the New China.  



Studier i Politisk Kommunikation nr 16 · 2006 14 

kinesiska regeringen och ett fransk-tyskt konsortium av telekomföretag17. 
Hans arbete bestod i att hjälpa till att bygga upp det första nätverket som 
skulle ge allmän tillgång till Internet. Han kallades till ett särskilt möte där 
det framkom att kineserna ville ha garantier för att det i ett senare skede 
skulle bli möjligt att med nyckelord söka igenom e-postmeddelanden och 
webbadresser. Robinson sade överraskat att det inte skulle bli lätt men att 
det förmodligen skulle vara möjligt. Först då var de kinesiska 
myndigheterna redo att godkänna att man gick vidare med projektet. 
Senare skulle det amerikanska företaget Cisco bli huvudansvariga för 
uppbyggnaden av det nätverk av routrar som utgör den centrala 
infrastrukturen i Kinas Internet. Gutmann har i flera sammanhang envist 
hävdat att Cisco erbjudit kineserna hjälp att implementera den filtrering i 
routrarna som den kinesiska internetcensuren bygger på. Cisco har 
förnekat detta och menar att de endast lämnat den typ av support som de 
lämnar till alla sina kunder och att vad dessa väljer att använda tekniken till 
inte är något de vare sig kan påverka eller ta ansvar för. Detta kan i och för 
sig vara sant men kritikerna i människorättsorganisationerna hävdar å sin 
sida att de stora västerländska teknikföretag som opererar i Kina och gör 
stora vinster måste fundera över de etiska konsekvenserna. Frågan togs 
upp under ett förhör i det amerikanska representanthusets kommitté för 
internationella relationer i mitten av februari 200618. Dominerande IT-
företag som Microsoft, Yahoo, Google och Cisco var tvungna att förklara 
och försvara sitt agerande i Kina. Dessa företag har t.ex. lämnat ut kinesiska 
e-postanvändares identiteter, censurerat och raderat kinesiska bloggares 
texter och censurerat sökmotorträffar för kinesiska användare. 

Idag är Kinas nätverksbygge omodernt och kommer inte att kunna räcka 
till för det enorma antalet användare och den bandbredd som behövs för 
dagens multimediala tillämpningar på Internet. Detta har man sedan länge 
insett och uppbyggnaden av det som kallas ChinaNet Next Carrying Network 
eller förkortat CN2 har redan inletts. I detta projekt investerar man inte 
mindre än 100 miljoner amerikanska dollar. De fyra företag som har fått 
kontrakt på att leverera nätverkshårdvara är förutom Cisco även 
amerikanska Juniper, franska Alcatel och inhemska Huawei19. Uppenbart är 
att CN2 kommer att ge Kina större möjligheter än tidigare att bedriva 
sofistikerad övervakning av medborgarnas användande av Internet och att 
kunna bestämma vad som ska vara tillgängligt. 

Det har gjorts flera vetenskapligt upplagda försök att kartlägga vidden 
av Kinas internetfiltrering och vilka filtreringsmetoder som kommer till 
användning. Särskilt omfattande studier har gjorts av Berkman Center for 
Internet & Society vid Harvard Law School. Jonathan Zittrain och Benjamin 
Edelman vid ovan nämnda center publicerade 2003 en forskningsartikel 
byggd på data från tester gjorda under mars till november 200220. OpenNet 
Initiative presenterade en 60-sidig rapport i april 2005 skriven av samme 

                                                                    
17 Gutmann, Ethan: Who lost China’s internet? Weekly Standard vol 7 nr. 23, 
http://www.weeklystandard.com/Content/Public/Articles/000/000/000/923vznzw.asp 
18 Hearingen skedde den 15 februari 2006 och kallades The Internet in China: a tool for freedom or 
suppression? En videoinspelning i streamad form finns här: 
http://boss.streamos.com/real/hir/56_af021506.smi 
19 Uppbyggnaden av CN2 beskrivs av Stephen Cherry i artikeln The Net effect publicerad i IEEE 
Spectrum, http://www.spectrum.ieee.org/jun05/1219 
20 Zittrain, J & Edelman, B: Internet filtering in China. IEEE Internet Computing, March-April 2003, 
s. 70-77 



Studier i Politisk Kommunikation nr 16 · 2006 15 

Zittrain med en annan medförfattare21. Bägge byggde på tester utförda från 
datorer innanför Kinas brandvägg från olika datorer och olika nätverk. 
Resultaten från 2002 visade bl.a. att av 204 212 utvalda webbplatser som 
antingen var taiwanesiska eller svarade mot sökorden China och freedom 
var 18 931 otillgängliga vid minst två tillfällen och från minst två 
proxyservrar inne i Kina. Vid samma tillfällen var webbplatserna 
tillgängliga från USA. Man fann också att listan med blockerade 
webbplatser inte var statisk utan förändrades över tid. I artikeln från 2003 
identifierades fyra huvudsakliga filterimplementationer medan rapporten 
från 2005 utökade listan med fler typer av filtrering.  

Tydligt är att Kinas internetfiltrering är mycket omfattande, delvis 
mycket sofistikerad och särskilt effektiv eftersom den finns dels i routrarna 
i backbone-nätverket, dels hos de individuella internetleverantörerna. 
Kinas censur av Internet har beskrivits som en komplex väv av 
samverkande insatser på flera olika plan. Den drabbar också en rad olika 
typer av tjänster på Internet förutom bara blockering av individuella 
webbplatser eller domäner inom och utanför Kina. Bland annat censureras 
e-post, sökmotorer, bloggar, diskussionsfora och universitetens BBS-
system. Det är i hög utsträckning innehåll som berör tibetanskt och 
taiwanesiskt oberoende, Falun Gong-rörelsen, Dalai Lama och 
oppositionella politiska initiativ och ideologier som på olika sätt 
blockeras. Även annat filtreras förstås som pornografi men det finns inte 
någon definierad lista med vad som censureras och inte heller är 
myndigheterna tydliga eller öppna i sitt filtrerande. Det visas inte någon 
webbsida med information om att den efterfrågade webbplatsen är spärrad 
av brandväggen eller varför. Det finns heller ingen instans dit man kan 
vända sig för att ifrågasätta blockeringen av en viss webbplats eller lämna 
en ansökan om att den skall göras tillgänglig igen. Förutom nekad tillgång 
till visst innehåll, förhindrande av publicering av ”stötande” innehåll och 
spärrning av vissa termer vid användande av sökmotorer kan användare 
bli nedkopplade från Internet för kortare perioder efter att sådana 
överträdelser skett. Vid sidan av den filtrering som sker på central 
nätverksnivå finns ett utbrett system med självcensur som de som 
tillhandahåller olika typer av internetbaserade tjänster är tvungna att 
utföra. Det finns dessutom krav på registrering av användares riktiga namn 
i en rad olika sammanhang på Internet, som t.ex. vid användande av 
universitets-BBS:er, vid utnyttjande av cybercaféer, för administratörer i 
instant messaging-tjänster och ansvariga för webbplatser och webbadresser 
inom Kinas toppdomän. 

Inom ramen för OpenNet Initiatives undersökningar testades även 
censuren av bloggar hos de tre större bloggtjänsterna Blogbus, Blogcn och 
Blogdriver. För detta användes en lista på 987 ”känsliga” kinesiska och 
engelska ord. Denna lista hade upptäckts av kinesiska hackers och lagts ut 
på en BBS. Försöken visade att Blogdriver censurerade 350 av orden 
medan de två andra bara ett tjugotal. Hos Blogcn och Blogdriver fungerade 
det på så sätt att om något av orden användes i ett blogginlägg visades en 
popup-varning och det gick inte att posta inlägget. I Blogbus gick det 
visserligen att ladda upp inläggen men de känsliga orden ersattes med 

                                                                    
21 OpenNet Intiative: Internet filtering in China 2004-2005: a country study, 
http://www.opennetinitiative.net/studies/china/  



Studier i Politisk Kommunikation nr 16 · 2006 16 

asterisker. Det visade sig dock möjligt att lura filtren hos de tre 
bloggtjänsterna genom att dela upp ord eller infoga extra tecken. 
 

Den kinesiska bloggsfärens framväxt 
Intresset för den framväxande kinesiska bloggsfären ökade i västvärlden 
efter publiceringen av en artikel av Xiao Qiang i den vetenskapliga 
tidskriften New Scientist i slutet av november 200422. Qiang skrev att i augusti 
2002 var det bara ett fåtal kineser som hört talas om ordet blogg. Bland 
dessa fanns emellertid en mjukvaruingenjör vid namn Isaac Mao som 
arbetade vid det amerikanska företaget Intels fabrik i Shanghai. Mao råkade 
av en händelse hitta en annan kines som delade hans intresse för 
bloggandet på den amerikanska bloggtjänsten Blogger. Tillsammans 
startade Mao och Zheng Yunsheng, som var lärare i Fujian-provinsen, 
webbplatsen Cnblog.org. Det var den första webbplatsen i Kina där 
bloggfenomenet diskuterades. Flera av dem som var aktiva på denna 
webbplats skulle senare starta egna bloggtjänster i Kina och aktivt bidra till 
bloggutvecklingen i landet. 

De första kinesiska bloggarna använde sig nästan uteslutande av 
Blogger. Det fanns enligt Qiang runt 2000 kinesiska bloggare i januari 2003 
när helt plötsligt den kinesiska brandväggen ströp tillgången till Bloggers 
webbadress Blogspot.com23. Enligt Qiang kan skälet ha varit att en 
exilkinesisk organisation kallad Dynaweb använde Blogger för att publicera 
adresser till proxyservrar som kunde användas inne i Kina för att ta sig 
runt brandväggarna. Istället för att strypa det kinesiska bloggandet i sin 
linda ledde emellertid denna händelse till något helt annat. Flera i kretsen 
runt Isaac Mao började nu utveckla egna kinesiska bloggtjänster och på 
detta sätt tillkom tre av de ledande bloggtjänsterna – Blogcn, Blogbus och 
Blogdriver.  

Den person som haft störst betydelse för populariseringen av bloggar i 
Kina är förmodligen Li Li. Under pseudonymen Mu Zimei skrev den 25-
åriga kvinnan från Guangzhou mellan juni och november 2003 en blogg 
vars titel översatt till engelska var Love letters before dying. I denna beskrev 
hon detaljrikt och färgstarkt sitt föregivet omfångsrika kärleksliv. Hon 
nämnde även namnen på sina verkliga eller imaginära älskare och en del 
av namnen var kända personer. Enligt uppgift ska bloggen ha haft i 
närheten av 100 000 besökare per dag när den var som mest läst24. 
Naturligtvis blev hennes blogg till slut föremål för regimens 
uppmärksamhet och denna fördömde den som både pornografisk och ett 
hot mot traditionella familjevärden. Li Li förlorade sin anställning på den 
tidskrift där hon arbetade till vardags och planerna på att ge ut hennes 
blogg som en bok skrinlades. Emellertid fortsatte hon att skriva erotiska 
berättelser och har senare fått böcker utgivna i HongKong. 

Li Li fick en hel del efterföljare och det allmänna intresset för bloggar 
närmast exploderade i Kina. Plötsligt hade miljontals kineser hört talas om 

                                                                    
22 Qiang, Xiao: Chinese whispers, New Scientist Vol. 184 Issue 2475, s. 40-43, publicerad online 
som The blog revolution sweeps across China, 
http://www.newscientist.com/article.ns?id=dn6707 
23 Knight, Will: China blocks bloggers sites, Newscientist.com 2003-01-14, 
http://www.newscientist.com/article.ns?id=dn3260 
24 Movius, Lisa: Roll over, Confucius. Salon.com. 
http://archive.salon.com/sex/feature/2003/12/02/china/ 



Studier i Politisk Kommunikation nr 16 · 2006 17 

bo-ke, det kinesiska ordet för bloggare. Fler bloggtjänster dök upp i landet 
och i oktober 2004 beräknades antalet större sådana vara 45. I mars samma 
år hade tre av de största bloggtjänsterna Blogcn, Blogbus och Blogdriver 
plötsligt stängts av myndigheterna bara för att senare åter tillåtas öppnas. 
När den kände amerikanske journalisten och förespråkaren för 
gräsrotsjournalistik i bloggform, Dan Gillmor, skrev om kinesiska bloggar i 
november 2004 antogs antalet bloggare överstiga en halv miljon25. Inte 
oväntat var och är det den personligt hållna dagboksliknande bloggtypen 
som är den dominerande i Kina och politiska ämnen förekommer ytterst 
lite. Som Isaac Mao sade till Gillmor angående hur kinesiska bloggare 
skrev: ”People think first if it’s dangerous”. Bilden bekräftas av en intervju 
gjord med grundaren av bloggtjänsten Blogcn, Hu Zhiguang, för 
BusinessWeek26. Hu säger att skillnaden mellan den amerikanska och 
kinesiska bloggsfären är att medan det finns många amerikanska bloggare 
som kan påverka politiken i USA är något sådant inte möjligt i Kina. Om 
någon försöker skriva om taiwanesisk självständighet eller Falun Gong på 
Blogcn så ersätts orden av stjärnor. Det beror på de filter som installerats av 
bloggtjänsten och Hu säger att det är likadant hos alla bloggtjänster, de 
tvingas av myndigheterna att idka självcensur. Trots detta finns det 
personer som försöker skriva om kontroversiella ämnen men de är inga 
riktiga bloggare menar Hu, för dessa vet mycket väl vad som gäller. Därför 
är majoriteten av de kinesiska bloggarna inriktade på livsstilsfrågor eller 
underhållningsvärlden. Hu berättade också att 60 % av bloggarna på 
Blogcn är kvinnor. De är mycket mer artikulerade när det gäller att skriva 
om sig själva medan männen ofta är upptagna med att spela onlinespel 
snarare än att blogga. 

I slutet av maj 2005 publicerades en artikel av Nicholas Kristof med titeln 
”Death by a thousand blogs” i New York Times27. I denna skrev Kristof att det 
kinesiska kommunistiska partiet visserligen klarade av kriserna med 
Koreakriget och upproret på Himmelska fridens torg men att det nu stod 
ansikte mot ansikte med sin förmodade baneman – Internet. Kristof 
avslutar med meningen: “It’s the Chinese leadership itself that is digging 
the Communist Party’s grave, by giving the Chinese people broadband”. 
Kristofs överdrivna teknikoptimism har av flera kommentatorer betecknats 
som mycket naiv28. Kina har mer än någon annan nation visat vad som är 
möjligt när det gäller att kontrollera utnyttjandet av Internet. Satsningen 
har hittills varit mycket framgångsrik och man har ingen avsikt att trappa 
ner internetfiltreringen utan snarare tvärtom.  

Ministry of Information Industry i Kina bestämde att även bloggare 
måste registrera sig med sitt riktiga namn innan den 30 juni 2005. Detta 
betydde dock inte att alla som hade en blogg hos någon av bloggtjänsterna i 
Kina behövde registrera sig. Det räckte med att den som var ansvarig för 
bloggtjänsten gjorde det. Bloggaren Isaac Mao har klargjort för Global Voices 

                                                                    
25 Gillmor, Dan: China bloggers emerge, but not too loudly. San Jose Mercury News 2004-11-21. 
Texten finns i Internet Archive, 
http://web.archive.org/web/20041121224321/http://weblog.siliconvalley.com/column/dangillm
or/archives/011043.shtml 
26 Einhorn, Bruce, A Watchful Eye on China's Blogosphere, BusinessWeek online 2005-08-24, 
http://www.businessweek.com/bwdaily/dnflash/aug2005/nf20050823_2006_db065.htm 
27 Kristof, Nicholas, Death by a thousand blogs, New York Times 2005-05-24, s. A21 
28 Läs t.ex. Wu, Tim, The Filtered Future: China's bid to divide the Internet, Slate.com, 
http://www.slate.com/id/2122270/ 



Studier i Politisk Kommunikation nr 16 · 2006 18 

Online hur bloggregistreringen implementerades29. De bloggare som inte 
använde någon bloggtjänst utgjorde endast några procent och dessa hade 
varierande framgång med att registrera sig själva. En bloggare fick beskedet 
att det inte fanns en chans för en enskild självständig bloggare att få 
tillstånd att publicera sig medan det gick hur bra som helst för en annan 
bloggare som försökte med samma sak. I samband med bloggregistreringen 
spreds information om att man hade utvecklat ett övervakningssystem som 
i realtid sökte efter kinesiska webbadresser som inte var registrerade och 
blockerade dessa. Enligt nyhetsbyrån Interfax hade systemet fått namnet 
Night Crawler och skulle vara helt automatiserat30. Experten på 
internetfiltrering Nart Villeneuve vid CitizenLab (på universitetet i 
Toronto) kommenterade uppgifterna om Night Crawler i sin Internet 
Censorship Explorer Blog. Han trodde inte att systemet i sig kunde spärra 
webbadresser eftersom detta sker på routernivå i Kina. Vad som däremot 
var möjligt var att Night Crawler på något sätt letade efter webbadresser 
som var knutna till IP-nummer på Kinas fastland och sedan genererade 
listor över dessa för att någon annan instans skulle kunna leta efter 
oregistrerade webbadresser bland dem31.  

Det blev internationellt uppmärksammat och omdiskuterat när 
Microsofts bloggtjänst MSN Spaces började censurera kinesiska bloggar i 
juni 2005. BBC rapporterade om händelsen den 14 juni men hade inte alla 
detaljer klart för sig. Genom en del experimenterande av bl.a. Rebecca 
MacKinnon framkom att det i själva verket bara var titeln på bloggar som 
var föremål för censur32. I själva blogginläggen och i deras titlar förekom 
ingen censur. När MacKinnon däremot försökte skapa en blogg med 
namnet ”Jag älskar yttrandefrihet, mänskliga rättigheter och demokrati” på 
kinesiska fick hon ett felmeddelande som sade att hon ”inte kunde 
använda vissa ord i titeln som t.ex. profana ord”. Var frihet med andra ord 
ett profant ord i Kina? 

I juli 2005 rapporterade South China Morning Post om den största 
bloggtjänsten BlogChinas avsikt att göra introduktion på Nasdaq, den 
amerikanska börsen för teknologiföretag, under 2006. Deras chef Fang 
Xingdong var mycket optimistisk inför framtiden och trodde att BlogChina 
skulle gå om Sina, den största portalen i Kina, som registrerade sig på 
Nasdaq redan år 2000. På bara ett år hade BlogChina gått från att ha en 
anställd till 210 anställda och utökade antalet med 50 per månad. Den 
huvudsakliga inkomstkällan var annonsering och flera stora västerländska 
teknikföretag som Dell, Nokia och IBM fanns bland annonsörerna. Fang 
tror mycket på kommersialiseringen av den kinesiska bloggsfären och har 
flera både kinesiska och amerikanska riskkapitalbolag bakom sig. 

En typisk händelse i den kinesiska bloggsfären inträffade då den tyska 
radiostationen Deutsche Welle utlyste sina Best of Blogs Awards33. I början av 
november 2005 nominerades den kinesiska bloggen Wang Yis mikrofon till 

                                                                    
29 Skypecast: Isaac Mao on China’s crackdown, Global Voices online, 
http://cyber.law.harvard.edu/globalvoices/?p=221 
30 Interfax, China using new "Night Crawler System" to monitor internet and close unregistered 
websites, http://www.interfax.cn/showfeature.asp?aid=2367 
31 Villeneuve, Nart: Night crawler, Internet Censorship Explorer Blog, 
http://ice.citizenlab.org/?p=114 
32 MacKinnon, R: Screenshots of censorship, 
http://cyber.law.harvard.edu/globalvoices/2005/06/16/screenshots-of-censorship/ 
33 Best of Blogs 2005, http://www.thebobs.com/thebobs05/bob.php 



Studier i Politisk Kommunikation nr 16 · 2006 19 

tävlingens specialpris. Bloggen var en av tre som kvarstod i klassen när 
bloggen helt plötsligt blockerades av den kinesiska brandväggen. 
Organisationen Reportrar utan gränser formulerade en skarp protest34 
liksom tävlingens tolvhövdade jury, där den kinesiske bloggaren Michael 
Anti ingick. Wang Yi som nominerats för att han hade uttalat kritik mot 
regimens censur drabbades själv av samma censur. När den kinesiska 
radions webbplats senare på året skrev om bloggandets utveckling under 
2005 nämnde man dock glatt att t.ex. den kinesiska bloggen Massage Milk 
hade fått pris vid tävlingen35. 

I november 2005 anordnade ett antal entusiaster en konferens för 
kinesiska bloggare i Shanghai. Man lyckades med konststycket att 
genomföra planerna genom att dels förlägga konferensen till en helg så att 
evenemanget inte skulle bli så uppmärksammat, dels begränsa antalet 
närvarande till under 200. Hade konferensen tillåtit fler deltagare hade 
man varit tvungna att ansöka om tillstånd vilket sannolikt inte medgivits. 
Arrangör var Isaac Mao och hans bloggtjänst Blogbus var sponsor och 
under två dagar föreläste kinesiska bloggare och utbytte värdefulla 
erfarenheter. Bland de ämnen som togs upp fanns bloggar och medier, 
bloggar inom utbildning, podcasting, RSS och folksonomy36. Även 
amerikanskan Rebecca McKinnon var på plats och hade ett seminarium. 
Under resten av tiden rapporterade hon på engelska i ett chattrum om vad 
som avhandlades. Hennes anteckningar redigerades av Angelo 
Embuldeniya från Bahrain och publicerades som en egen blogg. Denna är 
en intressant men informell och naturligtvis ofullständig dokumentation 
på engelska om innehållet av konferensen37. Engelska BBC fick nys om att 
konferensen hade anordnats och ville intervjua kinesiska bloggare för att 
ställa frågor om censuren. Det här uppskattades inte av deltagarna som 
inte ville dra onödig uppmärksamhet till händelsen eller uttala sig på ett 
sätt som skulle försvåra för dem att fortsätta blogga. Dessutom fanns en 
trötthet inför västerländska medier och i synnerhet BBC som emellanåt 
ville göra nyhetsinslag om kinesiska bloggare men som allt som oftast var 
ensidigt intresserade av censuraspekten38. 

Under 2005 utvecklades den kinesiska bloggsfären kraftigt och antalet 
bloggar ökade åter explosionsartat. Riskkapitalfirmor visade sitt 
förtroende för de tre dominerande bloggtjänsterna Bokee, Blogcn och 
Blogbus genom investeringar. Bokee hade under året köpt upp Blogdriver 
och själva bytt namn från det tidigare Blogchina. Den kinesiska bloggsfären 
mognade och skribenterna utvecklades men majoriteten var ointresserade 
av att utmana myndigheterna och skrev oförargliga dagboksbloggar eller 
kommenterade underhållningsvärlden. Även om bloggen blivit ett mer 
accepterat sätt att publicera sig och kommunicera i Kina så förekommer få 

                                                                    
34 Reporters sans frontieres, Chinese blog shut down just days after being nominated for free 
expression contest, 2005-11-03, http://www.rsf.org/article.php3?id_article=15491 
35 China Radio International, Blogging's Future in China, 2005-11-30, 
http://en.chinabroadcast.cn/974/2005/11/30/271@33604.htm 
36 Folksonomy är företeelsen att enskilda webbsurfare hos vissa webbtjänster kan sätta egna 
sökbara ämnesord (eng. tags) på valfria webbsidor som t.ex. blogginlägg men även bildfiler. De 
mest kända exemplen på sådana tjänster är bokmärkestjänsten del.icio.us,  bildlagringstjänsten 
Flickr och bloggsökmotorn Technorati.  
37 Chinese Blogger Conference: Live Conference Blog for the Chinese Blogger Conference 2005 
held in Shanghai, China, http://cbc2005.wordpress.com/ 
38 Wang Jian Shuo: BBC’s interview, 
http://home.wangjianshuo.com/archives/20051107_bbcs_interview.htm 



Studier i Politisk Kommunikation nr 16 · 2006 20 

gräsrotsjournalistiska ansatser. Information om nyhetshändelser som 
myndigheterna vill förtiga sprids snarare via BBS-världen eller genom SMS 
än genom bloggare. De flesta större internationella bloggtjänster som 
Typepad, Blogsome, Blogcity och naturligtvis Blogger fortsätter att vara 
spärrade. Den sistnämnda som varit blockerad ända sedan 2003 var under 
en kortare tid tillgänglig under hösten 2005 bara för att åter spärras i 
december. 

Podradio eller podcasting som är en form av bloggande där inläggen 
består av ljud- eller videofiler ökade i popularitet i Kina under senare 
delen av 2005. Vid Best of Blogs-tävlingen fick den kinesiske diskjockeyn 
Antiwave förstapris i podcastklassen både från juryn och från allmänheten. 
Den största kinesiska podcasttjänsten, Toodou, hade i oktober 13 000 
kanaler varav omkring 5000 uppdaterades regelbundet. Även om mycket 
förmodligen är oseriöst och de populäraste var hemmavideos där unga 
kineser läppsynkade till kända poplåtar kan podcastingen i Kina utvecklas 
mot intressantare former framöver. Det är ju ännu så länge heller inte lika 
lätt att censurera ljud och video i jämförelse med text som lätt kan granskas 
automatiskt för att hitta förbjudna ord eller begrepp. Toodou arbetar 
naturligtvis med självcensur som alla andra kinesiska webbplatser och det 
är osannolikt att politiskt kontroversiellt material överlever någon längre 
tid. Emellertid kan man föreställa sig att någon lägger ut en videofil som 
skildrar något myndighetsövergrepp och  som hinner spridas, kopieras 
och cirkuleras utanför censurens kontroll. Ju fler podcasts som uppstår 
desto svårare blir det naturligtvis att hinna granska allt. Den kände 
HongKong-bloggaren Roland Soong skrev i januari 2006 att han hyste 
hopp om att kineserna kunde uttrycka sig friare genom t.ex. videofiler, då 
det inte fanns något amerikanskt företag som kunde hjälpa myndigheterna 
att automatiskt censurera dessa. Åtminstone inte än skulle man kunna säga, 
för det finns redan flera söktjänster i USA som erbjuder sökning på vad som 
sägs i ljud- och videofiler39. Dessa söktjänster använder automatisk 
taligenkänning för att generera texttranskriberingar av tal som sedan kan 
genomsökas med vanliga nyckelord. Tekniken har funnits ett tag och 
möjligheten finns naturligtvis att de kinesiska myndigheterna inom en inte 
alltför avlägsen framtid anlitar företag för att utveckla programvara som 
kan censurera ljud- och videofiler som läggs ut på nätet i Kina. 

 

Förgrundsgestalterna Isaac Mao och Michael Anti 
Isaac Mao är som tidigare nämnts mjukvarukonstruktör, IT-entreprenör 
och pionjär inom den kinesiska bloggsfären. Mao är en av grundarna till 
webbplatsen Cnblog.org som tillkom 2002 och var den första kinesiska 
bloggwebbplatsen. Han är ingenjörsutbildad i Shanghai och bor för 
närvarande i samma stad. Hans egen blogg finns hos bloggtjänsten Blogbus 
som han själv är direktör för. Bloggens webbadress är blockerad av 
myndigheterna sedan våren 2005, men Mao har gjort en automatisk 
omdirigering till sin backuppwebbplats som han ironiskt kallat 
Notisaacmao.com40. Bloggen är på kinesiska och använder mycket 
bildmaterial som Mao har lagrat på den amerikanska bildtjänsten Flickr. 
När Microsoft började censurera MSN Spaces protesterade han kraftfullt 

                                                                    
39 Exempel på sådana söktjänster är Podscope, Blinkx och Podzinger. 
40 Notisaacmao.com, http://isaacmao.blogbus.com/ 



Studier i Politisk Kommunikation nr 16 · 2006 21 

och skrädde inte orden när han intervjuades för en artikel på Wired News41. 
"Internet users know what's evil and what's not evil, and MSN Spaces is an 
evil thing to Chinese bloggers". Mao var som tidigare nämnts också 
initiativtagare, arrangör och sponsor av den första kinesiska 
bloggarkonferensen i november 2005 och hade själv ett huvudframförande. 
I detta berättade han om bloggandets utveckling i Kina och kraften hos den 
mångfald av röster som de kinesiska bloggarna utgjorde. "Everybody is 
somebody" sade Mao och ansåg att kombinationen av alla de små rösterna 
på sikt kommer att göra det kinesiska samhället klokare. Det påminner om 
vad han sade till Qiao Xiang 2004 i samband med dennes artikel i New 
Scientist på tal om frågan om kinesiska bloggare hade en strategi för att möta 
internetcensuren: "We do not have a strategy. But the information flow in 
the blogosphere has its own Way." 

Vid World Summit on the Information Society i Tunisien senare i november 
2005 var Mao en av fyra talare vid seminariet Expression under repression. 
Detta seminarium lyckades genomföras trots en del uppståndelse och en 
närmast handgriplig kamp mellan den lokala tunisiska polisen och den 
anordnande icke-statliga holländska organisationen Hivos med viss hjälp 
av den holländske ambassadören. Seminariet som modererades av Rebecca 
McKinnon hade först strukits ur programmet eftersom den tunisiska 
regeringen inte tyckte att det var relevant för WSIS och ingen information 
om seminariet fanns heller på plats. Vid detta tillfälle sade Mao på tal om 
censuren av Internet i Kina att det viktigaste för kineserna var att kunna 
tänka fritt och att kunna tala fritt måste komma först därefter42. Isaac Mao 
har blivit varnad av representanter för myndigheterna att om han 
uppträder publikt och talar om Internet i Kina bör han tänka på sin familjs 
säkerhet. Därför måste han liksom andra bloggare i Kina tänka på att välja 
sina ord med stor försiktighet. Även om det är svårt för kinesiska bloggare 
att kunna uttrycka sig direkt om känsliga ämnen är det viktigt att 
uppmuntra folk i Kina att blogga och därigenom öka informationsflödet i 
landet. Mao jobbar med ett projekt som han kallar Social Brain Foundation 
som bygger på idén att människor med webbens hjälp kan "plugga in sina 
hjärnor i ett öppet nätverk". Tanken är att i Kina stödja projekt som bygger 
på samarbete, delande av gemensamma resurser och personlig publicering. 
Mao har också arbetat aktivt med implementationen av det alternativa 
upphovsrättssystemet Creative Commons i Kina. 

En av de mer frispråkiga kinesiska bloggarna är journalisten Zhao Ying 
som är mer känd under pseudonymen Michael Anti43. Antis blogg som 
funnits sedan slutet av 2004 är mer samhällspolitisk än många andra inom 
den kinesiska bloggsfären men inte på något sätt samhällsomstörtande. 
Först använde sig Anti av Blogcity men när denna amerikanska bloggtjänst 
blockerades i Kina (somliga kineser menar att det var Antis fel) gick han 
istället över till MSN Spaces. Förutom att själv skriva i sin blogg lägger han 
där ut översättningar av texter från kinesiska politiska tänkare och andra 
intellektuella för att visa omvärlden hur kineserna tänker. På detta sätt är 

                                                                    
41 Poulsen, Kevin: Chinese blogger slams Microsoft. Wired News 2005-06-22, 
http://www.wired.com/news/technology/0,1282,67957,00.html 
42 En inspelning av de första två timmarna av seminariet finns i form av en ljudfil i MP3-format. 
Isaac Mao börjar tala ca 39 minuter in i filen. http://indymedia.hu/podcast/20051117-
exprep1.mp3 
43 Michael Antis blogg på Blogcity, http://anti.blog-city.com/. Den raderade bloggen på MSN 
Spaces hade adressen http://spaces.msn.com/members/mranti/ 



Studier i Politisk Kommunikation nr 16 · 2006 22 

hans blogg ett bra exempel på en bridge blog som skapar broar mellan länder. 
Anti tjänar sitt uppehälle genom att vara tolk för västerländska tidningar. 
Han arbetar dessutom som källa för New York Times och har tidigare gjort 
det samma för Washington Post. Anti har fått internationell uppmärksamhet 
och inbjöds som tidigare nämnts att sitta i juryn under Best of Blogs-
tävlingen under november 2005. I samband med detta intervjuades Anti av 
New Century Net, som är ett kinesiskt månadsmagasin på nätet44. Anti sade 
då bl.a. att även om bloggandet i Kina inte var särskilt omfattande i 
jämförelse med aktiviteten på kinesiska BBS-system, trodde han att det i 
framtiden skulle komma fler politiska bloggare som kanske skulle kunna 
påverka det kinesiska samhället. Anti uppmärksammades också i en artikel 
i Sydney Morning Herald dagen innan julafton 200545. En av anledningarna 
var att han hade spridit nyheten om en seriemördare av katter i Shanghai 
om vilken det inte skrivits i vanliga medier förrän Anti hade bloggat om 
det. 

Anti balanserade uppenbarligen för länge på gränsen till vad som var 
acceptabelt och på nyårsafton 2005 försvann helt plötsligt Antis blogg från 
MSN Spaces. Den direkta orsaken till detta är oklar men det kan ha att göra 
med att han rapporterade om strejken bland journalisterna på Beijing News. 
Det märkliga var att det verkade vara Microsoft som stod bakom 
raderandet av hans blogg. Detta bekräftades också några dagar senare av 
Microsoft som sade att man gjort det för att man måste som det heter 
"comply with local laws" - det gamla vanliga resonemanget.  

Bortplockandet av Antis blogg väckte kraftiga reaktioner till och med 
från Microsofts egen kände überblogger Robert Scoble, som åtminstone 
initiellt tydligt opponerade sig emot vad hans företag hade gjort. Enligt en 
artikel i New York Times46 ett par dagar senare skulle en begäran från de 
kinesiska myndigheterna som lämnats till Microsofts kontor i Shanghai 
vara den verkliga anledningen. Anti sade till nyhetsbyrån AFX att han hade 
skrivit tre inlägg om Beijing News-affären och omedelbart därefter togs alla 
hans inlägg och artiklar bort på servern. Anti hade själv ingen backup och 
förlorade med andra ord allt han skrivit på MSN Spaces. Anti återupptog i 
januari 2006 sin blogg på Blogcity som bara är tillgänglig i Kina i RSS-
format47.  

Man ska ha klart för sig att det finns en hel del kinesiska bloggare som 
anser att en person som Anti bara förstörde för de andra bloggarna. 
Genom att han inte höll sig till vad som var acceptabelt spärrades Blogcity 
vilket drabbade många fler bloggare än Anti. Att Antis blogg på MSN Spaces 
raderades upplevdes förmodligen som positivt av de politiskt 
okontroversiella kinesiska bloggarna på MSN Spaces. Risken att 
bloggtjänsten spärrades i brandväggen minskade ju därmed. Som en 
konsekvens av debatten som följde efter att Anti-affären nått de största 
amerikanska medierna tog den amerikanske kongressmannen Christopher 

                                                                    
44 New Century Net: Blogging in China: The Michael Anti Interview, engelsk översättning av 
Roland Soong, http://www.zonaeuropa.com/20050904_1.htm 
45 McDonald, Hamish: China's web censors struggle to muzzle free-spirited bloggers, Sydney 
Morning Herald 2005-12-23, http://smh.com.au/news/technology/chinas-web-censors-struggle-
to-muzzle-freespirited-bloggers/2005/12/22/1135032135897.html 
46 Barboza, D & T. Zeller, Microsoft shuts blog’s site after complaints by Beijing, New York Times, 
2006-01-06 
47 RSS står för Really simple syndication och är ett XML-format för spridande av nyhetsrubriker. 
För att läsa RSS krävs en RSS-läsare som tillägg till den vanliga webbläsaren. 



Studier i Politisk Kommunikation nr 16 · 2006 23 

Smith initiativ till en hearing rörande amerikanska företags agerande i 
Kina48. Intressant i sammanhanget är att medan organisationer som 
Reportrar utan gränser och Committee to Protect Journalists yttrade fördömanden 
uttryckte Anti själv en delvis annan åsikt i sin blogg på BlogCity. Så här 
översatte en annan kinesisk bloggare Antis kommentarer: “On one hand, 
Microsoft shut down a blog to interfere with the freedom of speech in 
China. On the other hand, MSN Spaces has truly improved the ability and 
will of the Chinese people to use blogs to speak out and MSN Messenger 
also affected the communication method over the Internet. This is two sides 
of the practical consequences when capital pursues the market.”49. 

 

Engelskspråkiga bloggar som bygger broar 
Bloggaren som översatte Antis text ovan och regelbundet översätter 
kinesiska texter till engelska är Roland Soong i Hong Kong. Hans 
engelskspråkiga blogg EastSouthWestNorth50 har blivit den viktigaste 
kinesiska brobloggen och är trots sin skärpa ännu inte blockerad. Detta har 
troligen att göra med att bloggen är på engelska och eftersom sådana 
bloggar läses av relativt få kineser är censorerna mindre noggranna med 
dessa. Soong som är född 1949 tillhör en äldre generation än de tidigare 
nämnda bloggarna och arbetar till vardags som teknisk chef på ett stort 
medieforskningsföretag. Tack vare sina välskrivna blogginlägg och 
blixtsnabba översättningar av mängder av texter från många olika kinesiska 
källor har EastSouthWestNorth blivit en viktig nyhetskälla om Kina för 
västerländska journalister. Han har också visat stor lojalitet med sina 
kollegor bland kinesiska bloggare som t.ex. Michael Anti. ESWN har 
funnits sedan 2003 och har en mycket sparsmakad design där fokus tydligt 
ligger på texten. Soong har skrivit att ESWN har varit ett sätt för honom att 
lära sig Kina från scratch efter 30 år i New York. Soong anser att bloggandet 
i Kina är i sin linda och att det än så länge pågår mycket mer debatt inom 
BBS-världen. 

En blogg som delvis liknar ESWN till konceptet men som är kollaborativ 
(flera skribenter deltar i bloggandet) är den likaledes HongKong-baserade 
Danwei51. I denna skrivs det på engelska om medier, marknadsföring och 
stadsliv i Kina. Liksom i ESWN förekommer en hel del översättningar av 
texter från kinesiska medier och kommentarer kring dessa. Även Danwei 
räknas som en utmärkt informationskälla om Kina och har funnits sedan 
hösten 2003. På Danweis webbplats China Media Guide finns en bra översikt 
över kinesiska medier som gör det lättare att sätta in kommentarerna på 
texter från olika kinesiska medier i rätt kontext.  

Bland engelskspråkiga bloggar skrivna i Kina av icke-kineser 
rekommenderas den amerikanske PR-konsulten Will Moss blogg 
ImageThief52, den holländske internetentrepenören och tidigare 

                                                                    
48 Bray, Hiawatha: Lawmaker aims to stop China’s Net censorship, Boston Globe 2006-01-12, 
http://www.boston.com/business/technology/articles/2006/01/12/lawmaker_aims_to_stop_c
hinas_net_censorship/ 
49 Antis kinesiska text är delvis översatt av Roland Soong, se 
http://www.zonaeuropa.com/20060115_2.htm (för Antis kinesiska text se http://anti.blog-
city.com/1603202.htm) 
50 EastSouthWestNorth, http://www.zonaeuropa.com/weblog.htm 
51 Danwei, http://www.danwei.org/ 
52 Imagethief, http://news.imagethief.com/blogs/china/ 



Studier i Politisk Kommunikation nr 16 · 2006 24 

utrikeskorrespondenten Fons Tuinstras blogg China Herald53 och den 
amerikanske lingviststudenten John Pasdens Sinosplice54. John Pasden 
som bott i över fem år i Kina är också ansvarig för webbplatsen China Blog 
List och initiativet Adoptablog. Det sistnämnda är ett projekt som går ut på 
att västerlänningar ska erbjuda utrymme på sina webbplatser för kinesiska 
bloggare som blivit spärrade i Kina. Man får inte glömma att de ovan 
nämnda engelskspråkiga bloggarna skrivna av västerlänningar i mångt och 
mycket är tankar och perspektiv från privilegierade betraktare även om 
personerna bakom bor i t.ex. Shanghai. De löper inte alls samma risker som 
kineserna själva och det finns naturligtvis mycket i det kinesiska samhället 
som de inte kan förstå fullt ut. Inte desto mindre erbjuder de en möjlighet 
för dem som inte förstår kinesiska att få en intressant inblick i och 
alternativa tolkningar av händelser i jämförelse med att läsa de 
nyhetsartiklar som den statskontrollerade nyhetsbyrån Xinhua News Agency 
torgför. 

Ytterligare en engelskspråkig blogg om Kina förtjänas att nämnas trots 
att denna inte ens skrivs i Kina och därför inte kan sägas tillhöra den 
kinesiska bloggsfären. Det är den kollaborativa bloggen China Digital 
Times55 som drivs av Berkeley China Internet Project vid 
Berkeleyuniversitetet i Kalifornien. Chefredaktör och en av grundarna är 
exilkinesen Xiao Qiang som studerade astrofysik i USA vid tiden för 
massakern på Himmelska Fridens torg. Mellan 1991-2002 var han i New 
York chef för människorättsorganisationen Human Rights in China, ”den 
mest hatade organisationen i Kina” med Qiangs egna ord. Målet med China 
Digital Times är att etablera ett nätverk som ska rapportera, bygga kunskap, 
diskutera och debattera om Kinas sociala och politiska omvandling och 
dess plats i världssamhället. Som tidigare nämnts var det Qiang som skrev 
den uppmärksammade artikeln i New Scientist 2004 om bloggare i Kina.  

 

Underhållning, IT, erotik och protest 
En internationellt känd och i Kina mycket populär blogg är Massage Milk56. 
Den vann också pris för bästa journalistiska blogg på kinesiska vid ovan 
nämnda Best of Blogs-tävling. Wang Xiaofeng som skriver bloggen är till 
vardags journalist vid Sanlian Life Weekly. Massage Milk är en betydligt 
lättsammare blogg än de tidigare nämnda och handlar mest om 
underhållning. Han är med en annan kinesisk bloggares ord: ”a master of 
humorous sarcasm with a Beijing flavor”. Wang Xiaofeng är mer känd 
under namnet Dai San Ge Biao vilket betyder Han som bär tre klockor. 
Pseudonymen skall vara ett anagram på Sange daibao som hänsyftar på 
den tidigare ledaren Jiang Zemins ideologiska bidrag. Wang vet precis vad 
man inte kan skriva om i Kina och undviker dessa ämnen. Han menar dock 
att man inte ska överdriva censurens makt: bara man inte skriver direkt om 
saker som Falun Gong eller etniska problem finns det i själva verket en hel 
del manöverutrymme. 

Enligt Michael Anti är Massage Milk fylld av subtila ordvändningar och 
antydningar som bara kan förstås av dem som bor i Kina. I en beskrivning 

                                                                    
53 China Herald, http://www.chinaherald.net/ 
54 Sinosplice Life, http://www.sinosplice.com/life/ 
55 China Digital Times, http://chinadigitaltimes.net/ 
56 Massage Milk, http://lydon.yculblog.com/ 



Studier i Politisk Kommunikation nr 16 · 2006 25 

av sig själv och sitt bloggande skriver Wang att bloggandet är en ren 
avkoppling för honom. När han skriver för sin tidning är han otroligt petig 
för att han vet att hans redaktör är det. När han bloggar däremot flödar 
orden bara ur honom. Hans uppfattning om bloggen är intressant: "a blog 
is just a tool for recording in the digital era for those who wish to express 
themselves". Wang säger att hans redaktör efterfrågat att han skall skriva 
något för tidningen i bloggstilen men det klarar Wang inte av säger han. 
Även om Massage Milk inte är politisk så skall man notera att Wang vid 
tiden för Beijing News-affären tydligt visade sida då han publicerade en 
skärmdump av ett blogginlägg som var ett krigsrop från Beijing News 
redaktör Wang Xiaoshan. Xiaoshans blogginlägg hade plockats bort av 
censorerna på portalen Sina.com.  

En annan ledande person i den kinesiska bloggsfären är den 
hästsvansprydde Hong Bo som under namnet Keso skriver en mycket 
populär IT-blogg med namnet Playin’ with IT57. Den här typen av blogg är 
mycket vanlig i USA och Europa. Keso citerades av Xiao Qiang på China 
Digital Times när han skrev om att ett av de vanligast förekommande 
sökuttrycken hos den kinesiska sökmotorn Baidu var “bevara 
progressiviteten” (underförstått hos det kinesiska kommunistiska partiet). 
Till sammanhanget hörde att bloggtjänsten Bokees chef Fang Xidong 
berättat att de mest populära bloggarna hos Bokee var två bloggare som 
tillgängliggjorde “studiematerial” för utbildande av partimedlemmar. 
Partimedlemmarna måste nämligen ofta skicka in ideologiska 
skrivuppgifter och därför är det många som söker vad Qiang kallar ”pre-
prepared versions of papers, which Party members are required to submit 
at ideological education study sessions”. Så webbplatsägare och bloggare 
som vill få mycket besökare och tjäna pengar på sina annonser lägger ofta 
ut den här typen av dokument. Enligt Keso är det här otroligt vanligt och 
det finns färdiga versioner av uppsatser för alla möjliga funktioner inom 
partisystemet. Keso skriver att det är vår tids komedi (i Kina) - 
webbplatsägare/bloggare lurar partimedlemmar, partimedlemmar lurar 
sina överordnade i partiet, dessa lurar i sin tur sina överordnade och alla 
lurar partiet. 

Bland kvinnliga bloggare i Kina är de som mest låtit höra tala om sig de 
som är kända för att publicera mer eller mindre ekivoka fotografier av sig 
själva. Deras bilder är emellertid mycket oskyldiga med västerländska mått 
mätt. En av dessa bloggar är Furong Jiejie58 (vilket lär betyda Lillasyster 
Hibiskus) som har fått uppmärksamhet av medier även utanför Kina och 
även i Sverige59. Denna kinesiska internetstjärna har förmodligen nått 
toppen av sin framgång redan och i en artikel i Red Herring berättas om hur 
hon har uppgivit för Reuters att hon blivit utsatt för censur. Detta påstående 
avvisas som ett befängt och lamt försök att bibehålla sin popularitet av t.ex. 
Jeremy Goldkorn, som är en av skribenterna på bloggen Danwei. Det är 
också svårt att se att hennes påklädda tonårsflicksposer skulle kunna reta 
censorerna särskilt mycket. Vad som däremot otvivelaktigt är intressant är 
att en ung flicka från landsbygden utan kontakter kan bli en celebritet på 
nätet i Kina, om så bara för en tid. Detta fenomen har nämligen uppkommit 
helt utan att myndigheterna har kunnat påverka det, vilket är typiskt för det 
                                                                    
57 Playin’ with IT, http://www.donews.net/keso/ 
58 Furong Jiejie, http://furongjiejie.blogchina.com/ 
59 Se Petersson, Torbjörn: Kinas nya antiidol: tjejen som blev känd på Internet genom att vara 
vanlig. Dagens Nyheter 2005-08-30 s. C2 



Studier i Politisk Kommunikation nr 16 · 2006 26 

sätt på vilket bloggsfären kan fungera. En annan blogg i samma genre fast 
med mer stil är den som publiceras av en professionell dansös i Shanghai 
som kallar sig Mu Mu60. Bilderna i hennes blogg, The body of a dancing girl, 
är mer provokativt sexiga men utan att gå över gränsen. På China Dailys 
webbplats har hon kallats The queen of blogging. Mu Mu visar aldrig sitt 
ansikte vilket har fått somliga att spekulera i huruvida bilderna verkligen 
föreställer henne eller om hennes ansikte inte är i paritet med hennes 
vältränade dansöskropp. Hennes sätt att skriva uppges vara kvickt, 
tankfullt och med inslag av ironi. Den välkände journalisten Howard 
French har skrivit om Mu Mu i en artikel med rubriken A party girl leads 
China’s online revolution. Ordet party ska i det här sammanhanget 
översättas med parti och hon ska efter att ha bloggat i fyra dagar 
proklamerat att hon var både ”dansflicka och partimedlem”. 

I ett provisoriskt försök att göra en överblick över den kinesiska 
bloggsfären har amerikanskan Rebecca McKinnon identifierat tre ganska 
tydliga grupperingar av bloggare/bloggtjänster, vilka inte alltid har så 
mycket till övers för varandra61. Den första gruppen består av de som är 
inriktade på att utveckla den kommersiella potential som finns inom 
bloggsfären. Här är man från bloggtjänsternas sida noga med att se till att 
självcensuren fungerar som den ska och att inget för myndigheterna 
stötande innehåll slinker med. I den här gruppen är det intressantaste 
intäkterna från annonsering och diverse kringtjänster, liksom att utveckla 
plattformar för företagsbloggande. I den andra gruppen finns 
förespråkarna för open source-mjukvara, open access och Creative 
Commons-lösningar. Här skriver man mycket om vikten av samarbete, 
samnyttjande av resurser och IT-baserade verktyg. Däremot skriver man 
inte gärna om politiska frågor. I en tredje grupp placerar McKinnon de 
relativt fåtaliga bloggare som faktiskt skriver om frågor och händelser som 
är känsliga för myndigheterna. Här återfinns bloggare som Michael 
Anti,Wang Yi62 och Wozy Yin. Bloggarna i de två första grupperna är 
generellt sett inte förtjusta i den tredje gruppen som man tycker förstör för 
dem. Sinsemellan är det förmodligen också så att bloggarna i den andra 
gruppen föraktar den kommersiella inriktning som bloggarna i den första 
gruppen har, medan dessa tycker att bloggarna i den andra försöker göra 
sig märkvärdiga och tror sig finare än de i den första gruppen. Det finns 
alltså enligt McKinnons analys inte någon påtaglig lojalitet mellan de olika 
bloggargrupperna i Kina.  

Wozy Yin publicerade i november 2005 en engelskspråkig artikel på den 
kända nättidskriften Wired om sina erfarenheter av att försöka skriva i 
bloggform om politiska frågor i Kina63. Yin karakteriserar sig själv som en 
cyberdissident och beskriver den katt- och råttalek med censuren som den 
politiske bloggaren måste syssla med. Det finns, menar Yin, dock alltid ett 
sätt att lura censuren om man verkligen vill. Förbjudna ord kan ersättas 
med kinesiska tecken som låter likadant men har en annan mening i 
skriven form. Tecknen för de förbjudna orden kan också translittereras till 

                                                                    
60 Mu Mu, http://www.blogcn.com/user48/wunv6/index.html 
61 MacKinnon, Rebecca: China: resource scarcity, tech boom, and blogger disagreements, 
http://rconversation.blogs.com/rconversation/2005/11/china_resource_.html 
62 Wang Yis blogg som stängdes inför BOB-omröstningen har återuppstått som Wang Yi’s 
mikrofon version 2, http://zhivago.blogchina.com/ 
63 Yin, Wozy: Confessions of a dissident, Wired.com 2005-11-13, 
http://www.wired.com/wired/archive/13.11/posts.html?pg=4 



Studier i Politisk Kommunikation nr 16 · 2006 27 

det latinska alfabetet eller arrangeras vertikalt istället för horisontellt och 
därigenom undgå upptäckt med automatiserade verktyg. Huvudproblemet 
är kanske snarare att man måste hålla på att flytta sin blogg fram och 
tillbaka mellan olika webbservrar och webbadresser för att undvika 
censuren. 

I slutet av februari 2006 publicerades en fem sidor lång artikel om Kinas 
bloggare i tidskriften Newsweek64. I artikeln Blogger Nation som är skriven av 
Sarah Schafer ges en god introduktion till den kinesiska bloggsfären och 
bloggarnas problem med censuren. Schafer verkar ha talat med ett flertal 
kinesiska bloggare men främst Wang Xiaofeng. Artikeln kompletteras med 
en ensidig debattartikel om de amerikanska företagens dubbelmoral i sitt 
agerande i Kina skriven av McKinnon och John Palfrey65. 

Vid ungefär samma tid som artikeln i Newsweek publicerades fängslades 
en kinesisk dokumentärfilmare och bloggare vid namn Hao Wu i Beijing. 
Wu hade bott i USA mellan åren 1992 och 2004 och greps i samband med att 
han den 22 februari mötte en församling tillhörigt ett av staten icke erkänt 
kristet samfund som ett led i planerna på en ny dokumentärfilm. Wus blogg 
har namnet Beijing or Bust och finns på i Kina filtrerade Blogger men han 
hade även en alternativ version på i Kina tillgängliga MSN Spaces. Tidigare 
under februari hade Wu också börjat bidra till Global Voices Online som 
redaktör för Northeast Asia. Skälet till hans gripande är när detta skrivs 
inte känt men det har spekulerats i om myndigheterna kanske hade 
intresse av material som han samlat om Kinas underjordiska kristna kyrkor. 
En särskild webbplats har skapats av Global Voices Ethan Zuckerman för att 
trycka på för att Hao Wu skall friges66. Fallet har även fått uppmärksamhet 
genom Reportrar utan gränser och Committee to Protect Bloggers liksom bl.a. en 
artikel i Wall Street Journal67. 

 

                                                                    
64 Schafer, Sarah: Blogger nation, Newsweek 2006-02-27, 
http://www.msnbc.msn.com/id/11437105/site/newsweek/ 
65 McKinnon, Rebecca och Palfrey, John: Censorship Inc., Newsweek 2006-02-27 
66 Freehaowu.org 
67 Fowler, Geoffrey: China's Detention of Filmmaker Rouses Fears Over Curbs on Media, Wall 
Street Journal Online 2006-03-29, http://online.wsj.com/article_email/SB114357204725210312-
lMyQjAxMDE2NDIzOTUyNzkyWj.html 



Studier i Politisk Kommunikation nr 16 · 2006 28 

Iran – fönster, broar och kaféer i Weblogistan 
Under tidsperioden efter år 2000 har Iran präglats av en allt tuffare politisk 
kamp mellan de s.k. reformisterna och de konservativa. De reformvänliga 
har stötts av president Khatami som på sitt sätt försökt att förändra Iran till 
att bli ett öppnare samhälle. Khatami har emellertid gång på gång 
motarbetats av de konservativa krafterna som snarare velat göra Iran till en 
sluten och strängt religiös stat. De konservativa har drivit en allt hårdare 
linje och på deras sida finns Väktarrådet och domstolarna. Väktarrådet 
granskar och godkänner eller underkänner kandidater till parlamentet och 
presidentposten. De kan också avvisa lagförslag som regeringen 
presenterar och därför har Khatamis strävanden att inifrån reformera 
landet vid upprepade tillfällen stött på patrull.  

Det förekommer mängder av rättsliga processer mot reformivrare i olika 
positioner som åtalats av domstolarna för att vara fiender till den islamiska 
republiken. Ett hundratal reformistiska tidningar och senare även en del 
webbplatser har stängts och journalister har förföljts av domstolarna och 
många har arresterats och fängslats. Människorättsorganisationer kallar 
därför Iran för Mellanösterns största fängelse för journalister. Den högste 
religiöse ledaren Ayatollah Khamenei intar formellt en politisk 
mellanställning men ställer sig allt som oftast på de politiskt konservativas 
sida. Vid några tillfällen har Khamenei dock låtit Väktarrådet förstå att 
deras beslut inte varit i linje med hans önskan och då har Väktarrådet följt 
ledarens vilja. Detta har t.ex. hänt vid de senaste parlaments- och 
presidentvalen då Khamenei inte accepterat Väktarrådets underkännande 
av vissa reformistiska kandidater. Det iranska folket har till följd av 
utvecklingen allt tydligare visat sin besvikelse över president Khatamis 
oförmåga att föra reformprocessen vidare och många iranier har känt sig 
allt mer uppgivna. Flera politiska grupperingar har bojkottat de olika valen 
och valdeltagandet har därför ofta varit ganska lågt. Det är mot bakgrund 
av de här händelserna och stämningarna som den iranska bloggsfärens 
utveckling ska förstås.  

Liksom i Kina förekommer i Iran ett intensivt censurerande av Internet. 
Till skillnad från i Kina filtreras inte webbsidor och webbplatser genom 
brandväggar i själva backbone-nätverket utan istället finns programvara för 
filtrering installerad hos de individuella internetleverantörerna. Det finns 
flera hundra internetleverantörer i Iran och alla dessa har krav på sig att 
utföra filtrering. Graden av filtrering och uppdateringen av listor på 
förbjudna webbsidor varierar naturligtvis i viss mån då det inte finns någon 
synkroniserande instans. Vissa internetleverantörer som slarvat med 
filtreringen har också stängts av myndigheterna. Enligt OpenNet Initiative 
som specialstuderat den iranska internetcensuren baseras denna på den 
amerikanska programvaran SmartFilter som produceras av företaget 
Secure Computing. Företaget förnekar dock kategoriskt att de skulle ha sålt 
sin programvara till någon person eller myndighet i Iran. Detta är inte 
särskilt överraskande med tanke på det rådande amerikanska 
exportembargot mot Iran. SmartFilter opererar bara på webbadressnivå 
eller domännnivå och censuren är därför inte lika sofistikerad som i Kina 
där blockering av innehåll kan ske med utgångspunkt från listor av 
förbjudna nyckelord. I sin rapport Internet Filtering in Iran 2004-2005 har 
OpenNet Initiative i detalj kartlagt hur censuren slår och i samband med detta 
har även blockerandet av adresser knutna till olika iranska och utländska 



Studier i Politisk Kommunikation nr 16 · 2006 29 

bloggtjänster studerats68. Man har funnit att i Iran spärras företrädelsevis 
åtkomsten av enstaka bloggar snarare än hela bloggtjänstdomäner, även 
om detta har förekommit i mindre utsträckning. En överraskande och lite 
paradoxal konsekvens av embargot mot Iran är att datorer är relativt billiga 
i landet. Detta beror på att iranierna tvingas importera datordelar som de 
sedan bygger datorer av istället för att importera dyrare märkesdatorer. 
Datortätheten och tillgången till Internet är p.g.a. detta större än i de flesta 
länder inom regionen. 

Den iranska bloggsfärens omslagspojke är exiliraniern Hossein 
Derakshan som också är en av de internationellt mest uppmärksammade 
bloggarna överhuvudtaget. I princip alla artiklar om iranska bloggar 
nämner hans namn och han har intervjuats ett stort antal gånger av 
västerländska tidningar. Ingen enskild person har bidragit så mycket till 
den iranska bloggsfärens utveckling. Derakshan brukar för det mesta kallas 
Hoder som är en hopskrivning av de första delarna i hans namn och 
webbadressen till hans blogg är hoder.com. Hoder som nu är i 
trettioårsåldern växte upp i Teheran och arbetade där som journalist fram 
till 2001 då tidningen han arbetade vid stängdes och han flyttade till 
Toronto i Kanada. Det var där han började skriva sin blogg som han kallat 
Editor: Myself. Han skriver både på farsi och engelska och hans blogg är 
bland de mest lästa av iranska bloggar med tiotusentals besök varje dag. 
Hoder arbetar också för den persiska delen av BBC World Service och har 
skrivit debattartiklar för flera större västerländska tidningar. Även om han 
inte var den allra första iranier som bloggade anses han vara skaparen av 
den iranska bloggsfären och dess största inspiratör och katalysator. 
Förutom den egna bloggen har Hoder också skapat två andra viktiga 
webbplatser. Den ena kallas Stopcensoring.us och är en oregelbundet 
uppdaterad blogg där han försöker samla information om 
internetcensurens verkningar i Iran. Den andra är en webbkatalog över 
iranska bloggar som heter BlogsbyIranians.com och delar upp de iranska 
bloggarna i insiders respektive outsiders beroende på om författaren bor i 
hemlandet eller i exil. Bloggarna som är listade på BlogsbyIraninas är alla 
engelskspråkiga och webbplatsen är därför en utmärkt utgångspunkt för de 
intresserade att hitta sådana. 

Hoder reser också runt och föreläser en hel del och brukar då beskriva 
det sätt som den iranska bloggsfären fungerar på med tre metaforer – 
fönster, broar och kaféer. Bloggarna som fönster visar t.ex. att nya 
värderingar har uppstått bland de unga i Iran och informerar iranierna om 
händelser som det inte skrivs om i tidningarna. Bloggarna som broar är 
viktiga i delade samhällen med sociala öar. Hoder pekar t.ex. på broarna 
som bloggar skapar mellan kvinnor och män, föräldrar och barn, 
emigranter och iranska invånare, politiker och medborgare. Bloggarna som 
kaféer fungerar som Habermas publika sfärer då alla har lika stor möjlighet 
att föra talan. Genom bloggarna finns ett unikt utrymme för politisk debatt 
utanför statens kontroll. Därigenom kan för medier förbjudna ämnen 
debatteras, såsom t.ex. det iranska kärnkraftsprogrammet, de 
återkommande flygplanskrascherna och hotet om uteslutning av det 
iranska fotbollslaget från världsmästerskapet 2006. Sammanfattningsvis 
symboliserar metaforerna alltså: fönster – information, broar – interaktion 
och kaféer – kollektiv interaktion och debatt. 

                                                                    
68 OpenNet Initiative: Internet Filtering in Iran 2004-2005, http://www.opennetinitiative.net/iran 



Studier i Politisk Kommunikation nr 16 · 2006 30 

Det brukar sägas att den iranska bloggsfären började med att Hoder 
skrev en artikel på en populär iransk nyhetswebbplats den 5 november 
2001. I några få instruktiva meningar beskrev han hur man skulle 
konfigurera operativsystemet Windows för att kunna använda Unicode-
systemet. Då kunde man nämligen använda det persiska alfabetet och 
skriva på farsi i den populära amerikanska bloggtjänsten Blogger. Detta 
blev startskottet för bloggandets utveckling i Iran och bara ett par månader 
senare kunde de iranska bloggarna räknas i hundratal snarare än tiotal. En 
annan viktig utveckling var lanseringen av den första inhemska 
bloggtjänsten i Iran, PersianBlog, i juni 2002. 

 

Fallet Motallebi, kvinnorna och vicepresidenten 
Redan under sommaren 2002 rapporterade BBC News om det framväxande 
bloggfenomenet i Iran69. I artikeln lades tyngdpunkten på att det var så 
många iranska kvinnor som bloggade. En anonym kvinnlig bloggare som 
intervjuades påpekade att i bloggformen var det möjligt för kvinnor att 
kommunicera om traditionellt tabubelagda ämnesområden. I kommentarer 
till hennes blogg hade hon fått mestadels positiv respons, men även 
negativ kritik och förolämpningar. Vid den här tiden beräknades det finnas 
lite mer än 1000 iranska bloggar, en siffra som i början av 2003 hade ökat till 
1500. 

Den 20 april 2003 arresterades för första gången en iransk bloggare av 
myndigheterna. Hans namn var Sina Motallebi och han hade sin bakgrund 
inom tryckt journalistik där han främst hade skrivit om film, konst och 
politik. Bland annat skrev han för den reformistiska tidningen Hayat-e-No 
som stängdes i januari 2003. Den föregivna orsaken för frihetsberövandet 
var vad Motallebi skrivit om i sin blogg Webgard och det faktum att han 
givit intervjuer till utländska medier som Radio Free Europe och den franska 
radion. Hans hustru, Farnaz Ghazizadeh som också var journalist, 
plockade efter arresterandet bort makens blogg för att förhindra att 
myndigheterna hittade mer att reta sig på i det han redan skrivit. 

I amerikanska Online Journalism Review rapporterade Mark Glaser ett par 
dagar efter arresterandet att iranska bloggare tillsammans med några 
kända bloggare i USA skapat en ”online petition” för att försöka utverka 
Motallebis frigivande70. Själva texten skrevs av exil-iraniern Pedram 
Moallemian som också bloggade (Eyeranian.net) och var bosatt i San Diego. 
Moallemian ansåg att det inte var själva innehållet i det Montallebi skrev 
om som ledde till arresterandet. Det sista Motallebi skrev i sin blogg 
handlade nämligen om ämnen i stil med att den amerikanske 
basketbollstjärnan Michael Jordan skulle sluta71. Anledningen var 
sannolikt helt enkelt att man ville skrämma de iranska bloggarna genom att 
statuera ett exempel. BBC skrev om Motallebi i början av maj och 

                                                                    
69 Hermida, Alfred: Web gives a voice to Iranian women, BBC News 2002-06-17, 
http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/2044802.stm 
70 Glaser, Mark: Weblogs Unite to Protest Detained Iranian Blogger, Online Journalism Review 
2003-04-25, http://www.ojr.org/ojr/glaser/1051148901.php 
71 För den som vill och kan läsa farsi finns i Internet Archive en kopia av Motallebis blogg 
Webgard som den såg ut i slutet av mars 2003, se 
http://web.archive.org/web/20030330010636/http://www.rooznegar.com/ 



Studier i Politisk Kommunikation nr 16 · 2006 31 

rapporterade att det fanns 2000 digitala underskrifter på petitionen72. 
Moallemian skrev själv en artikel för webbtidsskriften The Blanket den 4 maj 
där han redogjorde för omständigheterna i fallet73. 

Motallebi släpptes efter 23 dagar och den iranska nyhetsbyrån IRNA 
rapporterade att detta skedde efter att en borgenssumma på 300 miljoner 
iranska rial hade betalats. I en intervju med Mark Glaser för Online 
Journalism Review i januari 2004 ansåg Motallebi att den stora 
uppmärksamhet hans fall fick genom alla bloggare som skrev om honom, 
tillkomsten av petitionen och det att flera utländska medier spred nyheten, 
var avgörande för att han blev släppt efter så kort tid74. Han trodde också 
att det spelade stor roll att han dagen innan arresterandet fick en kallelse 
att följande dag infinna sig vid ett visst rättskontor. Motallebi hann 
nämligen skriva om det i sin blogg där han förutspådde att han den här 
gången verkligen skulle komma att arresteras. Hade han inte gjort detta 
hade mycket färre fått reda på vad som hänt och det hade inte spridits på 
det sätt som det gjorde. Både han och hans fru flyttade ett halvår efter 
frigivandet i december 2003 till Holland. De lämnade landet en dag innan 
Motallebi åter skulle kallas till förhör. För Glaser uppgav Motallebi att han 
utsatts för en psykologisk form av tortyr i fängelset men han ville inte gå 
djupare in på det än så. Ett mycket tråkigt efterspel för Motallebi utspelade 
sig under året därpå då hans 62-årige far, Said Motallebi, sattes i fängelse. 
Detta skedde uppenbarligen för att avskräcka sonen från att berätta för 
mycket om vad han själv råkat ut för under sin tid i fängelset. Efter 
påtryckningar från bl.a. Reportrar utan Gränser släpptes den hjärtsjuke 
fadern den 19 september efter att ha tillbringat 11 dagar inlåst75. 

Vid den första större internationella bloggkonferensen BlogTalk i Wien i 
maj 2003 inbjöds Hoder att vara talare. Hur Hoder presenterade 
bloggarnas betydelse i Iran vid denna tidpunkt kan man få en uppfattning 
om genom att läsa hans sammanfattning av innehållet i sitt tal inför 
konferensen76. Han tog bl.a. upp hur de då bortåt 10 000 iranska bloggarna 
rapporterade från studentprotester, hur unga människor i Iran kunde 
finna och lära känna varandra genom nätet, hur emigrerade iranier kunde 
få information om utvecklingen i hemlandet och framförallt hur nya 
moderna värderingar kunde spridas utan insyn från regimen. Att en del 
politiker och tjänstemän redan fått upp ögonen för den iranska 
bloggsfären var Hoder väl medveten om och han påpekade att vissa sådana 
t.o.m. skrivit kommentarer på bloggar. Persiskt innehåll på webben hade 
genom bloggarna ökat mycket kraftigt och många internetanvändare i Iran 
rörde sig från de populära chattrummen till bloggarna. En del bloggare 
började samarbeta och publicerade webbaserade veckomagasin som det 
kända Cappuccino som funnits sedan sommaren 200277. Hoder sade också att 
bloggfenomenet än så länge i stort var begränsat till den unga 
                                                                    
72 Texten till petitionen finns fortfarande på Internet: se Free Sina Motallebi, iranian journalist, 
http://www.petitiononline.com/sina/ 
73 Moallemian, Pedram: Iran’s web log quandary, The Blanket: a journal of protest and dissent 
2003-05-04, http://lark.phoblacht.net/sina.html 
74 Glaser, Mark: Iranian Journalist Credits Blogs for Playing Key Role in His Release From Prison, 
Online Journalism Review 2004-01-09, http://www.ojr.org/ojr/glaser/1073610866.php 
75 Reporters sans frontieres: Journalist’s father released, 2004-09-21, 
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=11384 
76 Derakshan, Hossein: Blogtalk paper, Editor:Myself 2003-03-28, 
http://hoder.com/weblog/archives/006659.html 
77 Cappuccino Persian Online Magazine, http://cappuccinomag.com/ 



Studier i Politisk Kommunikation nr 16 · 2006 32 

medelklassen i de stora städerna och framför allt Teheran. Hoder 
intervjuades i samband med bloggkonferensen av nätmagasinet Wired 
News78 som också samtidigt uppmärksammade Motallebi-affären. I denna 
artikel berättade en kvinnlig bloggare att arresterandet verkligen hade 
skrämt många iranska bloggare och att delar av den iranska bloggsfären 
som ett resultat hade blivit tamare. Somliga bloggare valde även att sluta 
blogga. Bland dessa fanns många kvinnliga bloggare och diskussionerna 
dessa emellan om ämnen som hejab, konventionen att kvinnor ska klä sig 
blygsamt, avtog för en tid. 

CNN tog i juli upp de iranska bloggarna och skrev om de problem som 
hade uppstått i och med att myndigheterna hade börjat filtrera Internet i 
Iran. Det sades att det var i huvudsak pornografi som blockerades men 
även bloggtjänster som Persianblog och Blogger hade drabbats om än 
tillfälligt. CNN:s källa, som uppgavs arbeta för den iranska 
internetleverantören Parsonline, menade att bloggtjänsterna hade 
drabbats p.g.a. ett tekniskt fel och att webbcensuren i Iran inte var särskilt 
omfattande.  

Under november 2003 startade Mohammad Ali Abtahi, då iransk 
vicepresident för parlamentariska juridiska frågor, överraskande en egen 
blogg med namnet Webnevesht79. Det var första gången någon som 
arbetade inom den iranska regeringen bloggade. Abtahi har fortsatt med 
detta och på detta sätt bidragit både till att popularisera och i någon mån 
också göra bloggandet mer rumsrent i Iran. Hoder ansåg att det var en 
avgörande utveckling att en ledande politiker i bloggform berättade om sig 
själv och sina åsikter och berömde även Abtahi för att han hade lyckats 
öppna tillgången till några webbplatser som varit blockerade. Även 
Motallebi var mycket positiv till Abtahis bloggande och menade att det inte 
fanns någon lika högt rankad politiker i något land som delade med sig av 
sina personliga åsikter på detta sätt. Insynen i det annars så avskilda 
politiska livet i Iran som erbjöds genom Abtahis bloggande var viktig. Värt 
att notera är att Abtahi när Sina Motallebis far fängslades protesterade 
kraftigt i sin blogg och skrev att ett sådant inspärrande av släktingar var en 
av de värsta moraliska, sociala eller religiösa handlingar som kunde 
tänkas80. Abtahi har också intervjuats av den vetenskapliga tidskriften New 
Scientist81 och utdrag av hans blogg har publicerats i ärevördiga Harper’s 
Magazine i USA82. 

 

Klimatet hårdnar i Weblogistan 
Att många iranier var upprörda över internetcensuren i landet blev 
uppenbart i samband med det av FN anordnade mötet World Summit on the 
Information Society i Geneve den 10-12 december 2003. På en webbplats ägnad 
WSIS-mötet skrev hundratals iranska internetanvändare83 och beklagade 

                                                                    
78 Delio, Michelle: Blogs Opening Iranian Society, Wired News 2003-05-28, 
http://www.wired.com/news/culture/0,1284,58976,00.html 
79 Mohammad Ali Abtahis blogg, http://www.webneveshteha.com/ (även på engelska) 
80 Glaser, Mark: Iranian Bloggers Protest Government Crackdown on Reformist News Sites, 
Online Journalism Review 2004-09-22, http://ojr.org/ojr/glaser/1095807595.php 
81 Bond, Michael: The blogger of Tehran, New Scientist 15 oktober 2005 nr 2521 
82 Harper’s är det äldsta amerikanska månadsmagasin som fortfarande ges ut, se Dear Diary, 
Harper’s Magazine Juli 2004, Vol. 309 nr 1850, s. 26-28 
83 www.dailysummit.net/english/archives/2003/12/08/iranian_censorship.asp#readcomment 



Studier i Politisk Kommunikation nr 16 · 2006 33 

sig över att de bl.a. inte kunde komma åt sökmotorn Googles 
cachefunktion84. BBC News reporter Aaron Scullion redogjorde i två 
artiklar för både proteseterna mot internetcensuren och hur den iranske 
presidenten Khatami på plats försvarade förfarandet85. Khatami sade vid 
en presskonferens och utfrågning86 att Iran försökte utöka sin kontroll över 
pornografiska och vad han kallade omoraliska webbplatser som var 
oförenliga med Islam. Angående rapporterna om mer än 10 000 blockerade 
webbplatser svarade Khatami att det bara var 240. Khatami var medveten 
om att en undersökning hade visat att farsi var det tredje största språket i 
den globala bloggsfären och nämnde själv detta vid presskonferensen. Vid 
samma tillfälle uppgav den iranske informationsteknologiministern först 
att han inte kände till fallet med Sina Motallebi och senare att denne inte 
hade arresterats p.g.a. sitt bloggande. 

Den amerikanska nyhetsbyrån AP uppmärksammade Irans bloggare i 
februari 200487. AP rapporterade att bloggarna fruktade att de konservativa 
skulle få ännu mer makt efter det stundande parlamentsvalet och att detta 
skulle leda till en utökad internetcensur. En kvinnlig bloggare med 
pseudonymen Lady Sun sade till AP att bloggarna var oerhört viktiga i ett 
land där det var väldigt svårt att höras, i synnerhet som kvinna. Lady Sun 
menade också att i Iran var man ständigt tvungen att bära masker ute i 
samhället medan bloggen var en plats där man kunde ta av masken. En 
belysande detalj i sammanhanget är att denna Lady Sun uppger för 
reportern att hon faktiskt gift sig med en av sina läsare. Detta illustrerar vad 
Hoder många gånger tryckt på i intervjuer: bloggens allra vanligaste 
användningsområde i Iran var helt enkelt att möjliggöra dating bland 
yngre människor.  

En ingående analys av bloggens betydelse och mening i Iran med en 
tonvikt på kvinnorna har skrivits av Masserat Amir-Behrani. Artikeln som 
heter ”Performance in everyday life and the rediscovery of the self in 
Iranian weblogs” publicerades i september 2004 av den feministiska 
webbtidskriften Bad Jens88. I denna beskriver författarinnan hur bloggarna 
spelar en positiv roll i återupptäckandet av det egna jaget i samhället och i 
skapandet av en egen identitet. Hon anser också att bloggarna har skapat 
nya relationer mellan människor som tidigare inte varit möjliga, bland 
annat mellan kvinnor och män. Det iranska Weblogistan som det ibland 
kallas har blivit en ny offentlig plats som saknar motsvarighet i den verkliga 
fysiska världen. 2004 publicerades också en vetenskaplig studie av den 
iranska bloggsfären av Peder Jensen vid universitetet i Oslo89. Hans 
                                                                    
84 De cachade webbsidorna i sökmotorn Google är kopior av hur webbsidan såg ut då Googles 
s.k. spindelprogram fångade in den. Det betyder att man med funktionen kan titta på äldre 
versioner av webbsidor som många gånger ersatts av nyare versioner eller plockats bort från 
webben. Jfr Internet Archive. 
85 Scullion, Aaron: Iranian bloggers rally against censorship, BBC News 2003-12-11, 
http://news.bbc.co.uk/1/hi/technology/3310493.stm och Iran’s president defends web control, 
BBC News 2003-12-12, http://news.bbc.co.uk/1/hi/technology/3312841.stm 
86 Utfrågningen finns att lyssna på simultantolkad form till engelska, 
rtsp://ibs.itu.ch/archives/wsis/summit/pca-20031211-1830-en.rm 
87 Associated Press: Iran’s bloggers fear clampdown, 2004-02-19, kan läsas på 
http://www.cnn.com/2004/WORLD/meast/02/19/iran.blogging.ap/ 
88 Amir-Ebrahimi, Masserat: Performance in Everyday Life and the Rediscovery of the "Self" in 
Iranian Weblogs, Bad Jens seventh edition september 2004, 
http://www.badjens.com/rediscovery.html 
89 Jensen, Peder Are Nostvold: Blogging Iran, Universitetet i Oslo 2004, 
http://www.duo.uio.no/publ/tik/2004/21737/jensen.pdf 



Studier i Politisk Kommunikation nr 16 · 2006 34 

rapport som hade titeln Blogging Iran var en fallstudie av iranska 
engelskspråkiga bloggar. Jensen lade tyngdpunkten på internetcensuren i 
landet och hur bloggarna hade skrivit om detta. 

Efter parlamentsvalet 2004 kom de hårdföra konservativa som väntat att 
få allt större inflytande på den iranska politiken och de slog ner på 
reformisterna på många sätt. Fler journalister arresterades, ännu fler 
reformistiska dagstidningar stängdes liksom även reformistiska 
webbplatser. Tre sådana webbplatser som stödde president Khatamis 
demokratiska ansatser stängdes under augusti. I samband med att 
myndigheterna i september 2004 ville stänga ner ytterligare en känd 
reformistisk nyhetswebbplats som hette Emrooz startades en motaktion av 
iranska bloggare. De döpte om sina bloggar till Emrooz och lade ut 
textmaterial från riktiga Emrooz för att på så sätt öka spridningen av 
denna.  

Den tidigare nämnde bloggande ministern Abtahi kände sig oförmögen 
att fortsätta arbeta med det nya parlamentet och avgick på eget initiativ i 
oktober. I juli hade han kommenterat stängandet av två reformistiska 
tidningar i sin blogg med orden ”majoritetens röst kommer inte längre att 
kunna höras”. Abtahi hade i det nya klimatet blivit allt mer obekväm för 
den hårda linjens företrädare.  

I oktober införde också chefen för rättsväsendet Ayatollah Mahmoud 
Shahrudi ny lagstiftning som skulle täcka ”cyberbrott”. Alla som spred 
information via datorsystem eller telekommunikation som avsåg att störa 
allmänhetens tänkande skulle dömas enligt samma principer som de som 
spred lögner90. På så sätt omfattades de iranska bloggarna av lagar vars 
uttolkning låg i händerna på de som instiftat dem och kunde anpassas till 
olika situationer. Utvecklingen kommenterades i New York Times i 
november där det beskrevs hur flera iranska journalister gripits och hur allt 
fler webbplatser blev blockerade91. Censuren av Internet stöddes av 
Ayatollah Makarem Shirazi, en medlem av prästerskapet, som i den 
ultrakonservativa dagstidningen Kayhan skrev att webbplatser som 
förolämpade Islam, profeterna eller imamerna eller stödde ateism och 
förvrängda trosläror borde blockeras. Hoder uppgav också på hösten i en 
intervju för kanadensiska This magazine att webbcensuren i Iran hade ökat 
mycket kraftigt sedan maj 2004. Nu började myndigheterna också överväga 
att spärra tillgången till de viktigaste bloggtjänsterna som PersianBlog och 
amerikanska Blogger. Riksåklagaren Said Mortazavi i Teheran beordrade 
sålunda den 5 januari 2005 de största iranska internetleverantörerna att 
filtrera PersianBlog och vissa andra större bloggtjänster. Trots alla 
svårigheter beräknades det nu finnas hela 75-100 000 iranska bloggar. 

Under slutet av 2004 och början av 2005 intensifierades förföljelsen av 
journalister och bloggare och ett tjugotal arresterades under denna period. 
De flesta släpptes efter en ganska kort tid men flera av dem har vittnat om 
att de blivit utsatta för tortyr. Några yttrade sig för Los Angeles Times 
reporter Megan Stack som skrev om de iranska bloggarnas situation i 
januari 200592. En av skribenterna berättade efter att ha krävt att få vara 
anonym för reportern bl.a. om vad hans plågoandar kallat 
                                                                    
90 Theodolou, Michael: Iran's hard-liners turn a censorious eye on Web journalists, Christian 
Science Monitor 2004-10-28, http://www.csmonitor.com/2004/1028/p07s01-wome.html 
91 Fathi, Nazila: Iran jails more journalists and blocks web sites, New York Times 2004-11-08 
92 Stack, Megan: Iran Attempts to Pull Plug on Web Dissidents, LA Times 2005-01-26, kopia finns 
på http://www.newsdesk.org/archives/000129.php 



Studier i Politisk Kommunikation nr 16 · 2006 35 

”mirakelrummet” där de skröt om att de brutit ner många reformistiska 
politiker och journalister. De drabbade uppgav också för en 
undersökningskommission i Iran att de blivit slagna, fått bära ögonbindel, 
hållits i isolering, tvingats göra falska bekännelser och att flera av dem fått 
självmordstankar. Deras vittnesmål publicerades av Abtahi på dennes 
blogg. 

Den 25-årige bloggaren Mojtaba Saminejad arresterades 31 oktober 2004 
för att ha skrivit om fängslandet av tre andra bloggare. Saminejad blev inte 
frisläppt som de andra, förutom under en kortare period varefter han i 
februari 2005 åter sattes i fängelse. Enligt Human Rights Watch höjde en 
domare borgenssumman till 1,5 miljarder rial93. Oförmögen att betala 
tvingades Saminejad tillbaka till fängelset där han under maj 
hungerstrejkade i en vecka. Den 20 maj kallades han till domstol bakom 
lyckta dörrar. 7 juni dömdes han till två års fängelse av en domstol i 
Teheran för förolämpande av en imam och den iranske ledaren medan 
han frikändes från anklagelsen att ha förolämpat profeten94.  

Allra hårdast drabbades Arash Sigarchi som var bloggande journalist 
och tidigare redaktör på dagstidningen Gilan Emrouz. Sigarchi arresterades 
och fängslades den 17 januari 2005 i den nordliga staden Rashat. Redan 
året innan hade han hållits fängslad av myndigheterna under några dagar i 
augusti för innehållet i en tidningsartikel. Sigarchi skrev ofta kritiskt om 
regeringen och rapporterade om fängslandet av andra bloggare. Han hade 
kort före arresterandet 2005 intervjuats av BBC. Sigarchi nekades att tala 
med en advokat och dömdes efter 60 dagar efter en rättegång bakom 
stängda dörrar till hela 14 års fängelse. Anklagelsepunkterna var många, 
bl.a. att han skulle ha hotat nationens säkerhet, bedrivit spioneri och 
förolämpat ledaren Khamenei. Han kom dock ut ur fängelset genom att 
betala borgen och överklagade domstolsbeslutet. Anklagelserna mot 
honom mildrades och hans straffsats sänktes till tre år för förolämpande av 
den iranske ledaren och spridande av regeringsfientlig propaganda95. 

 

Bloggvåren som kom av sig 
Inför det iranska presidentvalet som hölls den 17 juni 2005 skrevs det 
mycket om att de iranska bloggarna skulle komma att kunna påverka 
utgången. Man talade om en bloggvår. Nu visade det sig att de som trodde 
på detta i viss mån verkade ha levt i en bubbla utan kontakt med 
verkligheten. Många av de moderna intellektuella i t.ex. Teheran verkar ha 
underskattat konservatismens starka fästen utanför storstäderna och 
lojaliteten mot prästerskapet och militären. Hoder berättade kort innan 
valet för Wired News att han övervägde att åka tillbaka till Iran under en 
veckas tid i anslutning till presidentvalet trots att det var mycket farligt och 
att han löpte risk att bli fängslad96. Han räknade med att de iranska 
myndigheterna var tvungna att hålla sig i schack när den internationella 

                                                                    
93 Human Rights Watch: False freedom: online censorship in the Middle East and North Africa, 
November 2005, http://hrw.org/reports/2005/mena1105/mena1105webwcover.pdf 
94 Reporters sans frontieres: Blogger cleared of "insult to prophets" but still guilty of "insulting 
Supreme Guide", 2005-07-11, http://www.rsf.org/article.php3?id_article=12564 
95 Committee to Protect Bloggers: Update on Arash, 2006-01-26, 
http://committeetoprotectbloggers.civiblog.org/blog/_archives/2006/1/26/1724906.html 
96 Howe, Jeff: Blog spring, Wired News juni 2005, 
http://www.wired.com/wired/archive/13.06/posts.html?pg=6 



Studier i Politisk Kommunikation nr 16 · 2006 36 

uppmärksamheten var som störst runt valet. De flesta iranska bloggarna 
stödde kandidaten Mustafa Moin, en f.d. vetenskapsminister, som bloggade 
själv. En hel del bloggare förutspråkade också att valet skulle bojkottas. 
Abtahis kommentar på detta var att en bojkott skulle bereda vägen för en 
despotisk kandidat. Mehdi Jami på populära BBC Persian rapporterade 
från valet och bloggarnas åsikter om kandidaterna. Bland dessa hade även 
den f.d. polischefen Qalibaf och den tidigare presidenten Rafsanjani ett 
begränsat stöd hos de intervjuade bloggarna97. 

Utfallet av valet blev inte alls så som många bloggare boende i Teheran 
eller i utlandet hade önskat. Moin kom bara på femte plats och de två 
toppkandidaterna av sju blev oväntat ex-presidenten Rafsanjani och 
Teherans fatalistiske borgmästare Mahmoud Ahmadinejad. I en andra och 
avgörande omgång vann Ahmadinejad med bred marginal. Nema 
Milaninia, som skriver i gruppbloggen Iranian Truth och ger ut International 
Students Journal på farsi och engelska, analyserade hur det kom sig att 
bloggarna och journalisterna hade tagit så fel på det iranska folkets 
åsikter98. Oförmågan att förutse utgången av valet på ett realistiskt sätt 
skyllde Milaninia på centreringen kring Teheran och på huvudstadens 
unga.  

Hoder reste verkligen hem till Iran till valet och stannade i mer än en 
vecka och tog sig till slut ur landet utan att bli arresterad. Han blev 
emellertid kvarhållen på flygplatsen och utsattes för ett sju timmar långt 
förhör av en tjänsteman från det iranska informationsministeriet. Förhöret 
gällde vad Hoder skrev i sina bloggar på farsi och engelska och han fick 
beskedet att han måste upphöra med att kritisera den store ledaren 
Khamenei. Hoder var dessutom tvungen att formellt be om ursäkt eller 
annars hindras från att lämna landet. Hoder bad om ursäkt för att kunna 
resa ut ur Iran men fortsatte därefter att blogga som vanligt. Han liksom 
många andra av bloggarna stödde Rafsanjani mot den konservative 
Ahmadinejad men istället blev alltså deras värsta farhågor besannade. Den 
nye presidenten har på kort tid lyckats alienera både många iranier och 
omvärlden genom yttranden om att Israel borde utplånas från kartan och 
att förneka att Förintelsen överhuvudtaget har ägt rum.  

Hemkommen från Teheran skrev Hoder i juli en artikel för 
Opendemocracy.net i vilken han reflekterade över valresultatet och hur de 
kommande åren skulle te sig för Irans ungdomar99. Hans artikel 
publicerades i förkortad form även av den tyska dagstidningen Die Zeit. 
Hoder hörde också till talarna på det tidigare nämnda seminariet 
Expression under Repression vid WSIS i Tunis den 17 november 2005.  

Vid Best of Blogs-tävlingen som anordnades under hösten 2005 satt 
Hoder i juryn tillsammans med bl.a. den kinesiske bloggaren Michael Anti. 
Vid tävlingen fanns en särskild klass för bästa journalistiska blogg på 
persiska. Denna vanns av den 24-åriga Parastoo Dokuhakis blogg San 
newechst som betyder ”Skriven av en kvinna”100. Hon förklarar titeln med 

                                                                    
97 Jami, Mehdi: Iranian blogs take on the election, BBC News 2005-06-17, 
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4099380.stm 
98 Milanina, Nema: A Tehran bias, Pacific News Service 2005-06-22, 
http://news.pacificnews.org/news/view_article.html?article_id=32bb498ec49e9d314476713cdf
9ab35a 
99 Derakshan, Hossein: Iran’s young reformers, Opendemocracy.net 2005-07-05, 
http://www.opendemocracy.net/democracy-irandemocracy/reform_2649.jsp 
100 San newechst, http://www.parastood.com/ 



Studier i Politisk Kommunikation nr 16 · 2006 37 

att det tidigare varit upp till männen att förklara världen och att hon i sin 
blogg ville förklara världen utifrån en kvinnas perspektiv. Dokuhaki är 
själv journalist och skriver för flera dagstidningar och för tidskriften Zanan 
som främst riktar sig till kvinnliga läsare. Det blev också en kvinna som 
publicerade den första boken om den iranska bloggsfären. I oktober-
november 2005 utgavs i England och USA boken som har titeln We are Iran 
och är skriven av Nasrin Alavi101. Författarinnan som är uppväxt i Iran har 
studerat och undervisat i USA och England och bor idag i London men 
tillbringar mycket tid i Teheran. Boken är en historik över och 
samtidsbeskrivning av det moderna Iran efter revolutionen med tonvikt på 
Internets och bloggarnas betydelse. Alavis text är fylld med citat från en 
mängd iranska bloggare för att illustrera deras reaktioner på olika 
händelser och skeenden. 

I ett försök i det lilla formatet att bryta misstron mellan iranier och 
israeler åkte Hoder till Israel i början av 2006. Hans tanke var att försöka 
bidra till dialog mellan människor från de bägge länderna vars regimer 
ömsesidigt smutskastade varandra offentligt. Han ville visa israelerna att 
det fanns många moderata iranier som ville ha normala relationer med 
Israel och inte alls trodde att de var blodtörstiga judar som ville alla 
muslimer ont. I sammanhanget bör också nämnas att det finns närmare 
200 000 iranska judar i Israel. Hoder intervjuades av israeliska tidningar 
som skrev om besöket som t.ex. Jerusalem Post och Haaretz102. I samband med 
besöket skrev Hoder en debattartikel i New York Times med rubriken 
Democracy’s Double Standard103. I denna kritiserar han Bush-
adminstrationens dubbelmoral då denna uppmanade den irakiska 
befolkningen att rösta i det irakiska valet medan den valde att istället 
uppmana iranierna att bojkotta det iranska presidentvalet. Argumentet att 
det iranska valet inte var särskilt demokratiskt med tanke på att Väktarrådet 
i stort sett bestämde vilka som fick kandidera menar Hoder inte håller. Att 
bojkotta ett halvdemokratiskt val kan inte i längden leda till ett mer 
demokratiskt system. Tvärtom blev resultatet att ett någorlunda moderat 
styre med reformistiska mål under Khatami har ersatts av Ahmadinejads 
hårdföra styre med anti-semitiska inslag som hotar att ytterligare 
destabilisera en redan orolig region. 

Efter att ha varit i Israel åkte Hoder till Sverige där han bland annat 
föreläste i Stockholm på JMK och för tankesmedjan Arenagruppen104. I 
samband med besöket intervjuades han av Dagens Nyheter och Svenska 
Dagbladet105. Till de svenska journalisterna sade han att det nu fanns 700 000 
iranska bloggar och att 20 % av befolkningen mellan 18 och 30 hade tillgång 
till Internet. I Sverige berättade han också om sina planer för att försöka få 
in en reformistisk ledamot vid det kommande fullmäktigevalet i 
huvudstaden Teheran. I kampanjen skall både wiki-teknik och bloggar 
                                                                    
101 Nasrin Alavi: We are Iran: the Persian blogs, Soft Skull Press 2005, 
http://www.softskull.com/detailedbook.php?isbn=1-933368-05-5 
102 Se t.ex. Ofek, Koby: I’ll blog your house down, Haaretz 2006-02-01, 
http://www.haaretz.com/hasen/objects/pages/PrintArticleEn.jhtml?itemNo=676697 
103 Derakshan, Hossein: Democracy’s Double Standard, New York Times 2006-01-28 Section A s. 
17 
104 Föreläsningen i Umeå finns tillgänglig i streamad form, se 
http://www2.humlab.umu.se/video/060209_hoder.ram 
105 Carp, Ossi: Hoder visat ett annat Iran, SvD.se 2006-02-11, 
http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_11804412.asp och Larsmo, Ola: Bloggen är hans fasta 
punkt, Dn.se 2006-02-13, http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=520979 



Studier i Politisk Kommunikation nr 16 · 2006 38 

användas. Han är dock ganska pessimistisk angående möjligheterna att 
någonsin kunna besöka hemlandet igen, åtminstone under det rådande 
styret. 

 

Avslutande kommentarer 
I den här rapporten har jag begränsat mig till bloggarnas roller och 
möjligheter i Kina och Iran. Det finns emellertid ett flertal andra länder 
som också förtjänar att studeras ur aspekten bloggar och demokrati som 
t.ex. Egypten, Indien, Pakistan och Nepal. Jag valde Kina och Iran för att de 
är de hittills mest omskrivna och diskuterade exemplen på länder där 
bloggandet fyller en viktig demokratisk funktion då det ger möjlighet att 
uttrycka tankar och idéer som det skulle vara mycket svårt att kunna 
uttrycka i de vanliga medierna. I både Kina och Iran är det förenat med stor 
fara för den enskilde att i sin blogg skriva alltför tydligt om frågor som 
stämplats som tabu av regimen, liksom att skriva om åsikter, politiska 
åskådningar, religioner och föreställningar som regimen inte erkänner 
eller fördömer. Det är därför ganska många personer i de här länderna 
som helt enkelt väljer att blogga anonymt. De som går ut med sitt riktiga 
namn kan råka illa ut om innehållet inte faller myndigheterna i smaken. I 
Iran finns det som beskrivits flera tiotal bloggare som tidvis hållits 
inspärrade, förhörts och utsatts för orättvisa rättegångsförfaranden. När 
detta skrivs sitter åtminstone två bloggare i Iran i fängelse och har dömts till 
fleråriga straff. I Kina har än så länge färre bloggare arresterats än i Iran 
men å andra sidan sitter ett 60-tal s.k. cyberdissidenter fängslade idag i 
Kina. Iran och Kina är självfallet två mycket olika länder kulturellt och 
politiskt. En mycket viktig skillnad är att Kina är en renodlad enpartistat 
medan Iran åtminstone har ett slags politiskt system som tillåter många 
partier att existera och ger medborgarna rätt att rösta i val av t.ex. president, 
parlamentsledamöter och fullmäktigemedlemmar. Det är emellertid inte 
något riktigt demokratiskt system då t.ex. Väktarrådet bestämmer vilka 
personer som får kandidera och det dessutom finns en obestridd religiös 
ledare som har den yttersta makten i landet. 

Det är svårt att tro att bloggar i sig skulle kunna åstadkomma 
förändringar i demokratisk riktning i Kina och Iran eller i något annat 
land. På många sätt är det politiska bloggandet en aktivitet som bara en 
liten exklusiv grupp ägnar sig åt även om det i bägge länderna finns mycket 
stora mängder människor som använder sig av bloggformen för andra 
syften. Det finns dessutom kraftiga digitala klyftor i Kina och Iran med 
stora befolkningsgrupper som helt saknar tillgång till Internet. Därför 
riskerar bloggarna att hamna i en liten eko-kammare för sig själva medan 
det stora flertalet medborgare aldrig hört talas om bloggar. Som 
utomstående betraktare är det lätt att bli påverkad av de debattartiklar som 
skrivits om bloggare i de här länderna och förledas att tro att fenomenet 
har mycket större proportioner än vad det har. Inte desto mindre är det 
tydligt att det i dessa och några andra länder finns förhållandevis många 
människor som i bloggandet hittat en kanal där de är friare än vad de 
annars kan vara.  

Allt skrivande tränar författaren i att uttrycka sig tydligare både för sig 
själv och andra och detta gäller även bloggare. Bara detta är mycket värt i 
samhällen där ramarna för personlig och social utveckling är starkt 
begränsade av en repressiv regim. Bloggformen intar en slags 



Studier i Politisk Kommunikation nr 16 · 2006 39 

mellanställning i kommunikativt hänseende. Att sprida information går 
snabbare med SMS och IM (instant messaging) medan diskussioner är lättare 
att föra i BBS-system och diskussionsfora på webben. Att utforma texter 
som har bredare konsensus kan man göra bättre med wikiteknik. De olika 
teknologierna kompletterar naturligtvis varandra och har alla sin egen 
potential och sina typiska användningsområden. Av dessa ger bloggen 
emellertid störst utrymme för individens röst att höras och att kunna 
utvecklas. 
 



Studier i Politisk Kommunikation nr 16 · 2006 40 

Litteraturförteckning 
Alavi, Nasrin (2005): We are Iran: the Persian blogs. Brooklyn, NY: Soft Skull 
Press. 

Bowman, Shayne & Chris Willis (2003): We Media: how audiences are shaping 
the future of news and information. Reston, VA: The Media Center of the 
Amercian Press Institute. 

(http://www.hypergene.net/wemedia/download/we_media.pdf) 

Gillmor, Dan (2004): We the Media: grassroots journalism by the people, for the 
people. Sebastopol, CA: O’Reilly. 

Human Rights Watch (2005): False Freedom: Online Censorship in the Middle East 
and North Africa. Vol. 17, No. 10(E) November 2005.  

(http://hrw.org/reports/2005/mena1105/) 

 

Jensen, Peder Are Nøstvold (2004): Blogging Iran: a case study of Iranian English 
language weblogs. Oslo: Universitetet. 

 

MacKinnon, Rebecca (2004): The world-wide conversation: online participatory 
media and international news. Joan Shorenstein Center on the Press, Politics 
and Public Society Working Paper Series 2004:2. Cambridge, MA: Joan 
Shorenstein Center. 

 

OpenNet Initiative (2005): Internet filtering in China 2004-2005: a country study. 
(http://www.opennetinitiative.net/studies/china/) 

 

Pax, Salam (2003): The Baghdad Blog. London: Atlantic Books. 

 

Reportres sans frontieres (2005): Handbook for bloggers and cyber-dissidents: 
september 2005.  

(http://www.rsf.org/IMG/pdf/handbook_bloggers_cyberdissidents-GB.pdf) 

 

Villeneuve, Nart (2006): “The filtering matrix: Integrated mechanisms of 
information control and the demarcation of borders in cyberspace”. I First 
Monday vol. 11, nr 1.  

(http://firstmonday.org/issues/issue11_1/villeneuve/index.html) 

 

Våge, Lars, Erik Stattin & Gunnar Nygren (2005): Bloggtider. Stockholm: 
Institutet för Mediestudier, Sellin. 

 


