miun.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Xamarin: En jämförelse mellan native och cross-platform
Mid Sweden University, Faculty of Science, Technology and Media, Department of Information and Communication systems.
2016 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [en]

Today there are many different types of smartphones with different types of platforms of the type of Android, iOS and Windows Phone. To be available to develop application software for each platform requires specific libraries, tools and programming languages. Because of the time spent of developing different application for each platform developers have come forth with couple of different frameworks that allows developers to develop to multiple platforms at once.The framework Xamarin makes it possible to develop to Android, iOS and a couple of Windows platforms at once. But because of the logic of Xamarin all the written code will be translated by the framework to work for each native platform.To make the choice to use a framework like Xamarin it requires some thought and by listing all the corresponding platforms tools and programming languages to all the platforms Xamarin covers it makes it easier for the developer to choose from experience. But the tools and programming languages experience is not all, in an earlier study of the framework Xamarin they test the frameworks ability to translate the code to native and it could differ between the translations. To prove that there may be some performance differences between application developed with Xamarin and the native applications two applications are developed with an algorithm that simulates CPU work. And by comparing the time it took for both the applications to finish the algorithm the application that was made in Java performed faster and is more effective than the translated Xamarin one.

Abstract [sv]

Idag finns det många olika smarttelefoner med plattformarna Android, iOS och Windows Phone. För att utveckla till de olika plattformarna så används specifika bibliotek, verktyg och programmeringsspråk till varje plattform. Eftersom att det tar tid att utveckla till många enheter så har utvecklare gjort ramverk för att kunna skriva till flera plattformar på ett smidigt sätt. Ramverket Xamarin gör det möjligt att utveckla till Android, iOS och flera Windows plattformar.Eftersom att cross- platform ramverk som Xamarin inte är native till plattformarna måste ramverket översätta koden som är skriven till motsvarande plattform vilket innebär att översättningen av de olika plattformarnas bibliotek inte alltid ger tillgång till allt eller att översättningen inte är optimal. Det här gör det problematiskt för utvecklare att välja vilken teknik som är det utvecklaren söker. Genom att jämföra de olika verktygen och programmeringsspråken som används vid utvecklingen till de olika plattformarna så går det att avgöra vilken teknik som passar utvecklaren i frågan. Men i en tidigare studie av Xamarin så visar arbetet att ramverket Xamarin kan variera med översättningen av kod vilket kan påverka prestandan. För att påvisa prestandaskillnader så utvecklades två applikationer i det här arbetet som har en algoritm vilket simulerar CPU-arbete och med hjälp av en Androidenhet mätt tiden för att kunna jämföra prestandan mellan dem. Android applikationen som var utvecklad med Java utförde algoritmen snabbare och visade att vara mer effektiv.

Place, publisher, year, edition, pages
2016. , 32 p.
Keyword [en]
Cross-platform, Xamarin, Applications
Keyword [sv]
Cross-platform, Xamarin, Applikationer
National Category
Software Engineering
Identifiers
URN: urn:nbn:se:miun:diva-28165Local ID: DT-V16-G3-034OAI: oai:DiVA.org:miun-28165DiVA: diva2:944421
Subject / course
Computer Engineering DT1
Educational program
Computer Science TDATG 180 higher education credits
Supervisors
Examiners
Available from: 2016-06-29 Created: 2016-06-29 Last updated: 2016-06-29Bibliographically approved

Open Access in DiVA

No full text

Search in DiVA

By author/editor
Wallin, Johan
By organisation
Department of Information and Communication systems
Software Engineering

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

Total: 71 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf