miun.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Individualiseringen inom svensk musikinspelning: Punk och gemenskap
Mid Sweden University, Faculty of Science, Technology and Media, Department of Electronics Design.
2020 (Swedish)Independent thesis Basic level (university diploma), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

I denna rapport presenteras fem olika intervjuer med producenter och band från den svenska punkgenren, aktiva inom olika decennier från år 1979-2019. Intervjuerna har skett via ett frågeformulär för att undersöka den moderna inspelningsteknikens påverkan på nutida punkband och producenter. Undersökningen utgår ifrån att besvara hur deltagarna förhåller sig till den moderna tekniken, vad det finns för skillnader mellan den äldre inspelningsessionen och de nyare och om det skett en individualisering i utförandet av en slutprodukt. I denna rapport presenteras deltagarnas svar kring frågor runt förproduktionen, inspelning och efterproduktionen av ett eget utvalt verk. Verken som intervjuerna kretsar kring är Adhesives Sideburner (1995), Vacums Pang du är död (2019), Dödsångests demoinspelningar (2017), Saturday’s Heroes kommande singlar (2019) och Hårdgnissels Schack matt (2019). Dessa svar jämförs sedan med varandra och med utvald litteratur för att hitta skillnader och likheter i utförandet för att få svar kring teknologiskt förhållningssätt och ansvarsbörda hos de nutida punkbandet. Undersökningen visar i detta fall att det skett en viss individualisering i produktionen av svenska punkbands musik och att skillnaderna mellan 1990-talets inspelningsprocesser och nutida inspelningar är mer än enbart teknologiska. Genom denna rapport presenteras även en tolkning av den moderna inspelningsteknikens positiva och negativa inverkan på deltagarnas inspelningsprocess och hur den står i kontrast till musikproduktion i stort.

Place, publisher, year, edition, pages
2020. , p. 28
Keywords [sv]
Punk, musikinspelning, individualisering, musikproduktion
National Category
Media Engineering
Identifiers
URN: urn:nbn:se:miun:diva-38602OAI: oai:DiVA.org:miun-38602DiVA, id: diva2:1412967
Subject / course
Sound Production MP1
Educational program
Music and Sound design TMOLG 120 higher education credits
Supervisors
Examiners
Available from: 2020-03-09 Created: 2020-03-09 Last updated: 2020-03-09Bibliographically approved

Open Access in DiVA

No full text in DiVA

Search in DiVA

By author/editor
Hermansson, Albin
By organisation
Department of Electronics Design
Media Engineering

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 2 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf