miun.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Alea iacta est: Fyra individers upplevelser av hur stigma och spelreklam påverkat dem i deras process att bli fria från sin spelproblematik
Mid Sweden University, Faculty of Human Sciences, Department of Psychology and Social Work.
Mid Sweden University, Faculty of Human Sciences, Department of Psychology and Social Work.
2020 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Ambitionen med denna studie har varit att undersöka hur vuxna individer som tidigare haft spelproblematik upplever att stigma och spelreklam har påverkat dem, under och efter en tillfrisknandeprocess. Fyra kvalitativa semistrukturerade intervjuer har genomförts med fyra män med tidigare erfarenhet av spelproblematik. Den insamlade empiriska datan från transkribering av intervjuerna, analyserades med hjälp av interpretativ fenomenologisk analys (IPA). Analysen skedde utifrån kodning och sedan tolkning av det kodade materialet.  Resultatet av studien tyder på att de individer som intervjuats (fyra män i vuxen ålder med ett förflutet i spelproblematik) bland annat använder spelreklam som ett verktyg för att stärka sig själv. Deras motivation att vara spelfri ökade då de insåg att de klarade av att se spelreklam utan att det ledde till att de spelade. Samtidigt fanns inneboende negativa känslor då de såg spelreklam. Spelreklamen kunde väcka skamfyllda känslor kopplade till vad dem utsatt sig själva och sin omgivning för. Stigma var ett ämne gemensamt för samtliga informanter, som påverkat deras villighet att prata om spelproblematiken. Det visade sig att då informanter kringgått stigmatiseringen av ämnet och ändå pratat om det har det lett till en känsla av styrka och därmed ökat motivationen att fortsatt vara fria från sin spelproblematik.

Place, publisher, year, edition, pages
2020. , p. 48
Keywords [sv]
spelreklam, stigma, spelproblem, stöttning, SDT, interpretativ fenomenologi, motivation, marknadsföring, IPA, hasardspel
National Category
Social Work
Identifiers
URN: urn:nbn:se:miun:diva-38454OAI: oai:DiVA.org:miun-38454DiVA, id: diva2:1394138
Subject / course
Social work SS2
Educational program
Social Work Education - Bachelor of Science programme SSOCG 210 higher education credits
Supervisors
Examiners
Note

2020-01-16

Available from: 2020-02-18 Created: 2020-02-18 Last updated: 2020-02-18Bibliographically approved

Open Access in DiVA

No full text in DiVA

By organisation
Department of Psychology and Social Work
Social Work

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 19 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf