miun.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
For the Win!: En analys av ett gamification-system
Mid Sweden University, Faculty of Science, Technology and Media, Department of Information Systems and Technology.
2017 (Swedish)Independent thesis Basic level (university diploma), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Denna rapport handlar om hur författaren, Jessica Karlsson, gick tillväga när

hon planerade, utförde och färdigställde sitt arbete med gamification-systemet

For the Win.

For the Win är ett system som utvecklats av företaget Sverok Admin och som tidigare

har använts relativt flitigt av företagets kunder, men som enligt de själva

var i stort behov av upprustning. Därmed blev målet med detta projekt att besvara

frågan: ”Vad behövs för att gamification-systemet For the Win ska bli mer

effektivt och mer attraktivt som produkt mot slutkund?”

För att få fram bra och informativa svar, genomfördes en enkätundersökning

bland erfarna användare av For the Win och utöver detta utförde författaren

själv en analys av originalsystemet. Med hjälp av sina handledare hos Sverok

Admin skapade sedan författaren ett teoretiskt underlag för vidareutvecklingen

av For the Win. Detta underlag innehöll bland annat summeringar av enkätundersökningen

och analysen, designskisser, ER- och UML-diagram, samt en väl

tilltagen kravspecifikation menad att förklara i detalj vad författaren ansåg att

systemet behövde rustas upp med.

Systemet ansågs vara såpass illa däran att ett beslut togs om att det var bäst att

börja om från början. Med det teoretiska underlaget som grund påbörjade författaren

det enorma arbetet som skulle komma att krävas med att skapa ett helt

nytt For the Win åt Sverok Admin.

Dessvärre blev resultatet inte alls som önskat och en hel del avgränsningar fick

göras innan projektet slutligen avslutades.

Place, publisher, year, edition, pages
2017. , 45 p.
Keyword [sv]
For the Win, system, gamification, gamifiering, spelifiering, CakePHP, PHP, OOP, objekt-orienterad programmering, enkätundersökning, analys.
National Category
Software Engineering
Identifiers
URN: urn:nbn:se:miun:diva-30950Local ID: DT-V17-G2-008OAI: oai:DiVA.org:miun-30950DiVA: diva2:1113621
Subject / course
Computer Engineering DT1
Educational program
Web Development TWEUG 120 higher education credits
Supervisors
Examiners
Available from: 2017-06-22 Created: 2017-06-22 Last updated: 2017-06-22Bibliographically approved

Open Access in DiVA

No full text

By organisation
Department of Information Systems and Technology
Software Engineering

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 9 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf