miun.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Frida Stéenhoff och det humana dramat: En studie i dramat Lejonets unge och debattskriften Teatern och livet
Mid Sweden University, Faculty of Human Sciences, Department of Humanities.
2008 (Swedish)Independent thesis Advanced level (degree of Master (One Year)), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Under 1800-talet debatterades kvinnans ställning allt mer livligt på den litterära scenen. Kvinnan fick en större plats i litteraturen och antalet kvinnliga författare blev fler och fler. 1880-talet var ett magiskt årtionde där antalet författarinnor ökade markant.

Det var i 1880-talets kölvatten som Frida Stéenhoff (1865-1945) klev ut på den litterära scenen med sitt drama Lejonets unge (1896). Stéenhoff skrev i en brytningstid där det gamla samhället började luckras upp av nya tankar och idéer. Genom Lejonets unge kastade sig Stéenhoff in i den livliga debatten om äktenskap och sedlighet. Under de nästkommande åren efter sin debut fortsatte Stéenhoff att skriva och ge ut en rad dramer, några romaner, samt flera debattskrifter. En av hennes mindre uppmärksammade programskrifter var Teatern och livet från 1910. Där diskuterade Stéenhoff vilken betydelse dramat och teatern hade eller borde ha haft, bland annat för det mänskliga livet.

Syftet med uppsatsen var att analysera dramat Lejonets unge som fick fungera som ett exempel på den litterära praktik vilken Stéenhoff själv några år senare sammanfattade och debatterade i skriften Teatern och livet. Frågan blev således på vilka punkter överensstämmer programmet med dramat och på vilka punkter skiljer de sig åt? 

Stéenhoff efterlyste både en ny teater och en ny publik i sin skrift Teatern och livet. Teatern skulle värna om det humana dramat vilket skulle göra människorna mänskligare och som skulle utveckla det humana i vårt väsen. I dramat Lejonets unge förespråkade Stéenhoff den fria kärleken, där hon framhöll friheten för varje individ, framför allt för kvinnorna och barnen.

Place, publisher, year, edition, pages
2008. , p. 41
Keywords [sv]
dramatik
National Category
General Literature Studies
Identifiers
URN: urn:nbn:se:miun:diva-7019OAI: oai:DiVA.org:miun-7019DiVA, id: diva2:117384
Presentation
konferensrummet, institutionen för humaniora, Härnösand (Swedish)
Uppsok

Supervisors
Examiners
Available from: 2009-03-30 Created: 2008-11-12 Last updated: 2009-03-30Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(482 kB)541 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 482 kBChecksum SHA-512
4b16694f6b5cc8c4fb1997856c4a56311b4c43b070024eaac26bedcc63a31546d87b3a2d20853925d9b9afe53980272a95e247207c09cbedf5c7f8abbbac66fc
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Humanities
General Literature Studies

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 541 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 279 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf